Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A hallgatók felkészítése az egyéni differenciálás és az egyéni bánásmód alkalmazására.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Tevékenységen, megfigyelésen, játékon alapuló foglalkozásminták bemutatása a témakörhöz kapcsolódóan.
„Jó gyakorlatok” az óvodai integráció speciális területein: SNI, BTMN, hátrányos helyzetű és halmazottan hátrányos helyzetű gyermekek beilleszkedésének segítése. Roma gyermekek óvodai, iskolai integrációja.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Foglalkozástervek és mikro-óratervek készítésének speciális kritériumai a kiemelt figyelmet igénylő gyermekeket is tartalmazó óvodai csoportokban, iskolai osztályokban. A differenciált tervezés elsajátítása.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
THunyadi Györgyné: Differenciált fejlesztés-kooperatív tanulás, Budapest, ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai Kar, 2003.
Kolozsváry Judit: Más gyermek, más szülő, más pedagógus, Okker Kiadó, 2003.
Nahalka István, Torgyik Judit (szerk.), Megközelítések: a roma gyerekek nevelésének egyes kérdései, Budapest, Eötvös Kiadó, 2004. ISBN 963-9316-84-9
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
32/2012 (X. 8.) EMMI rendelet a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének és iskolai oktatás-nevelésének irányelvéről
17/2013. (III. 1.) EMMI rendelet a nemzetiség óvodai nevelésének és iskolai oktatás-nevelésének irányelvéről
Szabó-Tóth Kinga: Adalékok a roma gyerekek óvodáztatásának kérdésköréhez. Új Pedagógiai Szemle, 2007. március-április.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tantárgy az integrációs jó gyakorlatok megismertetésével a hallgatók jövendő munkájában előforduló differenciálási feladatok, egyéni bánásmódot igénylő esetek megoldását készíti elő.