Tantárgy adatlapja
A terepgyakorlat célja a hallgató által választott intézmény szakmai munkájának megismerése, a tereptanár által kijelölt feladatok részben/önálló elvégzése, a gyakorlati munka folyamatos rögzítése és egy esettanulmány önálló elkészítése.
A gyakorlat helyszíne lehet bármely szociális és gyermekvédelmi intézmény, amelynek keretén belül az egyéni esetkezelés gyakorlatára lehetőség van. Ugyanakkor a hallgató a már korábban megismert intézményeket nem választhatja újra.
A terepgyakorlat tartalmát a gyakorlatra vonatkozó elméleti, módszertani és jogszabályi háttér biztos ismerete adja. A hallgató a tereptanár segítségével, iránymutatásával bekapcsolódik az intézmény szakmai munkájába, a hallgató felvállalja irányított munkafolyamatok ellátását, dokumentálását. A gyakorlati munka fókuszában az egyéni esetkezelés áll. A gyakorlat során elengedhetetlen, hogy a hallgatóknak folyamatos szakember és klienskapcsolata legyen. A hallgató alkalmazza a korábban elméleti síkon megismert esettanulmány szakmai kritériumait. A hallgató a tereptanártól kapott információk, a klienssel való találkozás és a dokumentáció alapján készíti el önállóan az esettanulmányt. A hallgató az általa választott intézményt helyezze el a szociális vagy gyermekvédelmi ellátórendszerben, adjon teljes körű bemutatást az intézményről és az ott végzett szakmai munkáról. Fogalmazza meg saját szakmai motivációját, benyomásait, dilemmáit. Az előző gyakorlatokon szerzett tapasztalatokat beágyazva végezzen már önálló feladatokat is, amelyeket egyeztet a tereptanárával és pontosan dokumentálja is azokat. A hallgató önálló feladata, hogy készítsen egy esettanulmányt. A hallgató munkanaplóban rögzíti az előre meghatározott feladatokat.
A munkanaplót szövegszerkesztett formában, nyomtatva és összefűzve ad le.
A szakmai gyakorlaton nyújtott hallgatói teljesítmény értékelési módszerei
A tereptanár ál
tal kitöltött szöveges értékelő lap (gyakorlat zárásakor előre megadott formanyomtatványon)
A munkanapló (esetelemző órát tartó oktató) értékelése (kiválóan megfelelt/megfelelt/nem felelt meg)
Az esettanulmány (esetelemző órát tartó oktató) általi osztályzata 5 fokozatú skálán (szöveges értékeléssel is)
Maximum 4 hiányzás elfogadott, több hiányzás semmilyen igazolással nem elfogadható, és semmilyen többletmunkával nem kiváltható!
Az intenzív esetelemző szeminárium abszolválásának feltétele:
a terepmunkára a tereptanári értékelés legalább megfelelt (vagy ennél jobb)
a munkanapló értékelése legalább megfelelt (vagy ennél jobb)
az esettanulmány értékelése legalább elégséges (vagy ennél jobb)
maximum 4 hiányzás.
Ha bármelyik feltétel a fentiek közül nem teljesített, akkor a szeminárium abszolválásának megtagadására kerül sor. A szeminárium végső jegyében az esettanulmány értékelése a mérvadó.