Tantárgy adatlapja
A félév során a résztvevők megismerkednek az interjúzás módszerével, annak elméleti és gyakorlati ismereteivel. Az interjúkészítéstől az interjú eredményeinek összegzéséig a hallgatók elsajátítják a különféle interjú típusokat és elemzési technikákat.
A kurzus nagy részében a hallgatók elsősorban azokat a szituációkat gyakorolják be, melyekkel a szociális segítés hipotetikus helyzeteiben szembenézhetnek (lásd családsegítőkben, gyermekjóléti központokban, börtönökben, nevelőintézetekben, iskolákban stb. felvett interjúk, célzott segítő „szakmai beszélgetések”). A félév során különös gondot fordítunk az első interjú készítés elsajátítására.
A kurzus külön figyelmet szentel - az interjúzás módszertani ismeretei mellett – olyan kompetenciák kiépítésére, mint a verbális és nonverbális kommunikációs elemek és használhatóságuk, bizalomteremtés, a jó és rossz kérdések megkülönböztetése, motiválás a kitárulkozásra, az ellenállás „letörése”, irányítás és irányíthatóság, megértő meghallgatás.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
MASON, Jennifer, Kvalitatív kutatás, Budapest, Jószöveg Műhely, 2005. ISBN 963-7052-07-0
KVALE, Steinar, Az interjú, Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikába, Budapest, Jószöveg Műhely, 2005. ISBN 963-7052-08-9
KLEINING, Gerhard, A kvalitatív társadalomkutatás módszerének vázlata, In: Szociológiai Figyelő 1987/3. sz., p. 49–75.
Ajánlott irodalom:
GILLHAM, Bill, Research Interviewing, New York, Open University Press, 2005. ISBN 0-335-21586-6
BÖGRE Zsuzsa, Élettörténeti módszer elméletben és gyakorlatban, In: Szociológia Szemle 2003/1. sz., p. 155-168.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.
b) képességei
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
c) attitűdje
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
d) autonómiája és felelőssége
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.