Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Interkulturális nevelés
Tárgy kódja: BBLOP02800
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

· olyan szemlélet és tudás közvetítése, mellyel a különleges bánásmódot igénylő csoportok (nemzeti kisebbségek, roma gyermekek, bevándorlók) óvodai nevelésében az elfogadás alapelveit, az egyetemes emberi és nemzeti értékeket érvényesíti;

· a társadalmi változások, a közoktatás és az óvodai nevelés összefüggéseinek feltárása a multikulturalitás, interkulturalitás alapelveinek szemszögéből és a multikulturális nevelés jogi hátterének, szabályozásának megismertetése;

· az óvodapedagógus modellnyújtó szerepének hangsúlyozása az előítéletek csökkentésében, és a különböző kultúrájú gyermekek együttélésében;

· a multikulturalitásban rejlő nevelési lehetőségek megismertetése és a nevelési alkalmak gyakorlati megvalósításának elemzése;

· a multikulturális szemlélet érvényesítésében a játék mint a gyermekek legfőbb tevé

kenységének és ennek szerepének hangsúlyozása;

· társadalmi érzékenység, a másság elfogadásának fejlesztése, az egyetemes emberi és nemzeti értékek közvetítése.

Kötelező irodalom:

BABUSIK Ferenc, Roma gyerekek óvodáztatása, In: Új Pedagógiai Szemle, 2003 6. p. 22-39.

CZACHESZ Erzsébet, Multikulturális nevelés: szöveggyűjtemény tanító és tanár szakos hallgatók számára, Szeged, Mozaik, 1998, ISBN 963-69-7226-5

FORRAY R . Katalin, CZACHESZ Erzsébet, LESZNYÁK Márta, Multikulturális társadalom - interkulturális nevelés, In: BÁTHORY Zoltán és FALUS Iván (szerk.), Tanulmányok a neveléstudomány köréből, Budapest, Osiris, 2001, p. 111-125, ISBN 963-389-169-8

KERESZTY Zsuzsa, Szempontok az iskolások multikulturális neveléséhez különös tekintettel a romákra, In: SZEKSZÁRDI Júlia

(szerk.), Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek, Budapest, OKI, Dinasztika Tankönyvkiadó, 2001, p. 30-49., ISBN 963-657-335-2

VÁMOS Ágnes, Különleges bánásmódot igénylő csoportok oktatása, In: FALUS Iván (szerk.), Didaktika: elméleti alapok a tanítás tanulásához, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003, p. 447-468., ISBN 963-19-4455-7

Ajánlott irodalom:

BORECZKY Ágnes, Multikulturális pedagógia- új pedagógia? In: Új Pedagógiai Szemle, 1999, 4, p. 26-38.

GEERTZ , Clifford, ”A bennszülöttek szemszögéből”. Az antropológiai megértés természetéről, In: GEERTZ , Clifford, Az értelmezés hatalma, Budapest, Osiris, 2001, p. 227-245., ISBN 963-379-328-9

HELLER Ágnes, Az idegen, Budapest, Múlt és Jövő, 1997, <

/span>ISBN 963-85697-3-5

NAHALKA István, TORGYIK Judit (szerk.), Megközelítések: a roma gyerekek nevelésének egyes kérdései, Budapest, Eötvös, 2004, ISBN 963-9316-84-9

TORGYIK Judit, Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés, In: Új Pedagógiai Szemle, 2004, 4-5. p. 4-14.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt