Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: · olyan szemlélet és tudás közvetítése, mellyel a különleges bánásmódot igénylő csoportok (nemzeti kisebbségek, roma gyermekek, bevándorlók) óvodai nevelésében az elfogadás alapelveit, az egyetemes emberi és nemzeti értékeket érvényesíti; · a társadalmi változások, a közoktatás és az óvodai nevelés összefüggéseinek feltárása a multikulturalitás, interkulturalitás alapelveinek szemszögéből és a multikulturális nevelés jogi hátterének, szabályozásának megismertetése; · az óvodapedagógus modellnyújtó szerepének hangsúlyozása az előítéletek csökkentésében, és a különböző kultúrájú gyermekek együttélésében;
· a multikulturalitásban rejlő nevelési lehetőségek megismertetése és a nevelési alkalmak gyakorlati megvalósításának elemzése; · a multikulturális szemlélet érvényesítésében a játék mint a gyermekek legfőbb tevékenységének és ennek szerepének hangsúlyozása; · társadalmi érzékenység, a másság elfogadásának fejlesztése, az egyetemes emberi és nemzeti értékek közvetítése. |
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN) |
Kötelező irodalom: BABUSIK Ferenc, Roma gyerekek óvodáztatása, In: Új Pedagógiai Szemle, 2003 6. p. 22-39. CZACHESZ Erzsébet, Multikulturális nevelés: szöveggyűjtemény tanító és tanár szakos hallgatók számára, Szeged, Mozaik, 1998, ISBN 963-69-7226-5 FORRAY R . Katalin, CZACHESZ Erzsébet, LESZNYÁK Márta, Multikulturális társadalom - interkulturális nevelés, In: BÁTHORY Zoltán és FALUS Iván (szerk.), Tanulmányok a neveléstudomány köréből, Budapest, Osiris, 2001, p. 111-125, ISBN 963-389-169-8 KERESZTY Zsuzsa, Szempontok az iskolások multikulturális neveléséhez különös tekintettel a romákra, In: SZEKSZÁRDI Júlia (szerk.), Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek, Budapest, OKI, Dinasztika Tankönyvkiadó, 2001, p. 30-49., ISBN 963-657-335-2 VÁMOS Ágnes, K& uuml;lönleges bánásmódot igénylő csoportok oktatása, In: FALUS Iván (szerk.), Didaktika: elméleti alapok a tanítás tanulásához, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003, p. 447-468., ISBN 963-19-4455-7 Ajánlott irodalom: BORECZKY Ágnes, Multikulturális pedagógia- új pedagógia? In: Új Pedagógiai Szemle, 1999, 4, p. 26-38. GEERTZ , Clifford, ”A bennszülöttek szemszögéből”. Az antropológiai megértés természetéről, In: GEERTZ , Clifford, Az értelmezés hatalma, Budapest, Osiris, 2001, p. 227-245., ISBN 963-379-328-9 HELLER Ágnes, Az idegen, Budapest, Múlt és Jövő, 1997, ISBN 963-85697-3-5 NAHALKA István, TORGYIK Judit (szerk.), Megközelítések: a roma gyerekek nevel ésének egyes kérdései, Budapest, Eötvös, 2004, ISBN 963-9316-84-9 TORGYIK Judit, Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés, In: Új Pedagógiai Szemle, 2004, 4-5. p. 4-14. |