Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy célja az új intézményi közgazdaságtan alapfogalmainak megismertetése (pl. intézmények, tranzakciós költségek, információs problémák, korlátozott racionalitás). Áttekinti azokat az árrendszeren kívüli ösztönzőket, intézményeket, amelyek nélkül a modern gazdasági-piaci folyamatok nem érthetők (pl. tulajdon, szerződés, nem-jogi kikényszerítési formák, vállalati-hierarchikus működés).
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
1. Az intézmények fogalma
2. Ösztönzők, korlátozott racionalitás
3. Coase, Williamson és a tranzakciós költségek
4. Információs problémák: morális kockázat
5. Információs problémák: kontraszelekció
6. Szerződések közgazdaságtana: ösztönzés
7. Szerződések közgazdaságtana: kockázatmegosztás
8. A tulajdon közgazdaságtana
9. Hierarchia: vállalatok és hibrid formák
10. Vállalaton belül: bérezés
11. Vállalaton belül: belső munkaerőpiac
12. Vállalatfinanszírozás: az információs problémák és a korlátozott racionalitás szerepe
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Milgrom, Paul– John Roberts: Közgazdaságtan, szervezetelmélet és vállalatirányítás. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2005. ISBN 9631944271
Illetve minden félévben a klasszikus irodalomból (például: Coase, Williamson, North, Demsetz, Ostrom) és az aktuális dokumentumokból összeállított, a hallgatók számára hozzáférhetővé tett szöveggyűjtemény.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Milgrom, Paul– John Roberts: Közgazdaságtan, szervezetelmélet és vállalatirányítás. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2005. (többi rész) ISBN 9631944271
Szabó Katalin – Bara Zoltán – Hámori Balázs (szerk.): Intézményi közgazdaságtan. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2020. ISBN 9789634545408
Gibbons, Robert, and John Roberts, (eds.): The Handbook of Organizational Economics. Oxford, Princeton University Press, 2012. ISBN 9780691132792
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Az „Intézményi gazdaságtan” tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a gazdasági intézmények szerepéről, működéséről és azok gazdasági teljesítményre gyakorolt hatásáról. A kurzus során megszerzett ismeretek hozzájárulnak a hallgatók elméleti megalapozottságához, elemzőkészségéhez és rendszerszintű gazdasági gondolkodásához. A tantárgy bemutatja az intézményi gazdaságtan főbb elméleti irányzatait (pl. új intézményi közgazdaságtan, evolúciós közgazdaságtan), valamint azt, hogy a formális és informális intézmények miként befolyásolják a gazdasági döntéseket és a gazdasági teljesítményt. A hallgatók megértik, hogy a gazdasági rendszerek nem kizárólag piaci mechanizmusokon alapulnak, hanem intézményi keretekben működnek. Ez a szemlélet elősegíti a komplex társadalmi-gazdasági összefüggések elemzését és a gazdasági szereplők viselkedésének mélyebb megértését. A tantárgy segít a hallgatóknak felismerni, hogy a gazdaság és a társadalom kölcsönösen hatnak egymásra, és az intézmények e kapcsolatokban kulcsszerepet töltenek be. Ez fejleszti a hallgatók interdiszciplináris gondolkodását és a gazdasági jelenségek társadalmi beágyazottságának értelmezését. A tantárgy során a hallgatók megtanulják kritikusan értékelni a gazdaságpolitikai döntések intézményi hatásait, valamint képesek lesznek elemezni az intézményi környezet változásainak hosszú távú következményeit. Ez elősegíti a tudományos és szakmai szintű érvelést. A kurzus nemcsak elméleti ismereteket nyújt, hanem gyakorlati példákon keresztül mutatja be, hogyan alkalmazhatók az intézményi megközelítések valós gazdasági problémák értelmezésére. Ez segíti a hallgatókat a tudás alkalmazásában és az elemzői kompetenciák fejlesztésében.