Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a Terepmunka 2. során szerzett tapasztalatokat a hallgatók szeminárium keretében dolgozzák fel, és integrálják tapasztalataikat a szakirodalmi ismeretekkel.
Kompetenciák: A hallgatók elsajátítják a gyakorlati és elméleti ismeretek integrálásának módját, a gyakorlati ismeretek szakmai feldolgozásának szempontjait, valamint feldolgozzák a gyakorlati problémák szakmai-etikai kérdéseit.
A gyakorlatfeldolgozó szeminárium tematikája az adott szakirány profiljához igazodik, így specializációnként differenciált.
Az interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáció:
A szeminárium célja, hogy a valláspszichológia diagnosztikai és terápiás eszköztárában szerzett tapasztalatokat szupervizionálja, s egységes szempontokat nyújtson a terepen megismertek hasznosításához.
A klinikai és egészségpszichológiai specializáció:
A szeminárium célja a hallgatók klinikai szakmai gyakorlatának követése, az intézményi munka szupervíziója. A szemináriumi foglalkozásokon a klinikai terepen végzett diagnosztikai vizsgálatokkal kapcsolatos pszichopatológiai, pszichodiagnosztikai problémák és etikai kérdések megvitatása, elemzése és feldolgozása történik.
A fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáció:
A szeminárium célja, hogy szakmai szupervíziót biztosítson a hallgatók számára a klinikai terepen (gyermekosztály, korai fejlesztő központ, nevelési tanácsadó) végzett munkájához. Az alkalmazott módszerek, vizsgálatok, megfigyelések ellenőrzött szupervíziója mellett az etikai kérdések és problémák feldolgozása nagy hangsúlyt kap.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción:
Horváth-Szabó Katalin (szerk.), Vallásosság és személyiség, Piliscsaba, PPKE BTK, 2007. ISBN 978-963-9206-62-5
Klinikai és egészségpszichológiai specializáción:
MacKinnon, Roger A., Michels, Robert, Buckley, Peter J., Pszichiátriai interjú a klinikai gyakorlatban, Budapest, Oriold és tsai, 2010. ISBN 978-963-9771-32-1
Trull, Timothy J., Phares, E. Jerry, Klinikai pszichológia, Budapest, Osiris, 2004. ISBN 963-389-684-3
Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáción:
Varga Katalin, Pszichológus etika, Budapest, Medicina, 2008. ISBN 978-963-226-179-9
Ajánlott irodalom:
Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción:
Horváth-Szabó Katalin, Vallás és emberi magatartás, Piliscsaba, PPKE BTK, 2007. ISBN 978-963-9206-51-9
Klinikai és egészségpszichológiai specializáción:
Perczel Forintos Dóra, Kiss Zsófia, Ajtay Gyöngyi (szerk.), Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában, Budapest, OPNI, 2012. ISBN 978-963331-022-9
Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáción:
Frances, Allen, Ross, Ruth, DSM-IV-TR. Esettanulmányok. Klinikai útmutató a differenciáldiagnózishoz, Budapest, Lélekben Otthon Kiadó, 2002. ISBN 963-212-950-4
MacKinnon, Roger A., Michels, Robert, Buckley, Peter J., Pszichiátriai interjú a klinikai gyakorlatban, Budapest, Oriold és tsai, 2010. ISBN 978-963-9771-32-1
DSM-IV-TR diagnosztikai kritériumai, Budapest, Animula, 2001. ISBN 963-8089-94-6
Frances, Allen, Ross, Ruth, DSM-IV-TR. Esettanulmányok. Klinikai útmutató a differenciáldiagnózishoz, Budapest, Lélekben Otthon Kiadó, 2002. ISBN 963-212-950-4
Varga Katalin, Pszichológus etika, Budapest, Medicina, 2008. ISBN 978-963-226-179-9
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.
Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.
Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.