Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Irodalomelmélet 3. (Drámaelmélet)
Tárgy kódja: BBLMI05100
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Maczák Ibolya
Tárgyleírás:

A kurzus drámai művek értelmezésének módszertanával foglalkozik. A tantárgy célja, hogy körvonalazza az irodalmi műalkotás interpretációjának elméletei kereteit, és megismertesse a hallgatókkal a prózai és drámai szövegek lehetséges értelmező eszközeit és eljárásait, valamint segítséget nyújtson ezek produktív elsajátításában és alkalmazásában. A kurzusok az elemzőkészség és a műértelmezői technikák kialakítása révén előkészítik és megalapozzák a későbbi irodalomtörténeti szemináriumok anyagának módszeres elsajátítását. A szeminárium keretében elmélyített, próza- és drámapoétikai ismeretek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy a hallgatók megfelelő szakmai kompetenciával rendelkezzenek a középiskolai oktatáshoz, és az elvárt műveltséganyagon túl átadhassák a tudományterület fogalomrendszerét és szemléletmódját.
A tárgy tematikája:
A drámaelmélet történeti állomásai.
A drámai művek jelentésegységei.
A dráma szerkezeti jegyei.
Dráma és színpad viszonyrendszere.
A konfliktusos, a középpontos, a kétszintes dráma sajátosságai.
Posztmodern drámaelméletek.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:
Maár Judit, A drámai és elbeszélő szöveg szemantikai vizsgálata, Bp., ISBN 9630568624
Peter Szondi, A modern dráma elmélete, Osiris, Bp., 2002. ISBN 963389287 2
Bécsy Tamás: A dráma esztétikája. A dráma műneme és műfajai, Kossuth, Bp., 1988.ISBN 963-09-3235-0
Kékesi Kun Árpád,Thália árnyék(á)ban, Posztmodern - Dráma/Színház – Elmélet, Veszprém, Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2000. ISBN 9639220485
Jákfalvi Magdolna, Alak, figura, perszonázs, Bp., Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2001. ISBN 9789639000175
Forties Mark, Theory/ Theatre. An Introduction. London, Routledge, 1997.ISBN 9781138902046
Jeanette Malkin, Memory – Theatre and Postmodern Drama, Ann Arbor, University of Michigan Press, 1999. ISBN 0472110373

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása
Rendelkezik a magyar nyelv és irodalom tanításának a Nemzeti alaptantervben és kerettantervben meghatározott ismeretanyagához szükséges korszerű nyelv- és irodalomtudományi, társtudományi, valamint anyanyelv- és irodalompedagógiai ismeretekkel.
Ismeri a modern irodalom- és nyelvtudomány alapjait, tudományos módszereit azirodalomtörténet-írás, a korszakolás, a szövegfeldolgozás, valamint a nyelvi elemzés terén.
Ismeri az irodalmi művek értelmezésének többféle tudományos eljárását, az irodalmi műnemek és a legfontosabb műfajok leírására és értelmezésére használt fogalmakat.

b) képességei
Képes a tudás tantervi és tanulási területi összefüggésekbe ágyazására, elősegíteni a tanulók tudományos fogalmainak, fogalomrendszereinek fejlődését, megismertetni a tudományterület értékeit és kutatási eljárásait; képes az elsajátított tudás alkalmazásához
szükséges készségek kialakítására a tanulókban
Képes magát szakszerűen kifejezni, szóban és írásban, valamint szaktárgyi, szakmódszertani kompetenciáit adaptív és kreatív módon alkalmazni az anyanyelvi, illetve az irodalmi nevelés folyamatában.
Rendelkezik az egyéni, a közöss

égi sajátosságokhoz igazodó, a megértő műélvezetet,valamint a közösségi interpretációt, a szóbeli és az írásbeli nyelvi fejlesztést, az anyanyelvi,
illetve irodalmi ismeretbővítést támogató szakmódszertani felkészültséggel. 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar BALB-AMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt