Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy bevezesse a hallgatót az iskolai szociális munka speciális feladatkörébe. Ismerjék meg a hallgatók az iskolai szociális munka kialakulásának történeti gyökereit, modelljeit, beavatkozási formáit, ökológiai megközelítését. Átfogó áttekintést nyújtani azon alapvető problématerületekről, klienscsoportokról prevenciós és beavatkozási modellekről, módszerekről, melyek az iskolai szociális munka mindennapi gyakorlatában a leggyakrabban megjelennek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
BUDAI István, (szerk.), Szociális munka az iskolában, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó 1996. ISBN 9631868265
JANKÓ Judit, (szerk.), Iskolai szociális ismeretek, Pécs, Comenius Bt, 1996. ISBN 963968709
Az iskolai szociális munka kézikönyve, Pécs, Indít Közalapítvány, Szociális Szakmai Szövetség, 2009. ISBN 963-060-2040
Ajánlott irodalom:
BÁNYAI Emőke, Az iskolai szociális munkáról, In: Kézikönyv a szociális munka gyakorlatához, Szociális Szakmai Szövetség, Budapest. 2007. ISBN 9630083426
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális, a gyermekjóléti, a gyermekvédelmi, a nevelési intézmények működését, azok jogi szabályozását.
Ismeri az elmélet és a gyakorlat összefüggését, szintetizálni tudja elméleti és gyakorlati ismereteit.
b) képességei
pan class="csB01248B">Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
c) attitűdje
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
d) autonómiája és felelőssége
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.