Tantárgy adatlapja
A kurzus célja olyan elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása, illetve készségek és képességek fejlesztése, amelynek eredményeképpen a hallgatók megismerik a játék- és szabadidő-szervezés különböző aspektusait, az egyének és csoportok igényeinek felmérése után képessé válnak a tanórán kívüli foglalkozások, szabadidős alkalmak, szabadidős tevékenységek kezdeményezésére, tervezésére, megszervezésére és vezetésére, amelyek a prevenciós feladatokat, a szociális hátrányok kezelését, leküzdését támogatják és a személyiségfejlődést, konfliktus- és problémakezelő képességet fokozzák. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Maszler Irén: Játékpedagógia. Comenius Bt., Pécs, 2002 (4–5. fejezet: A játék kialakulását befolyásoló tényezők 36–59. o.; A játék fajtái 60–118. o.) ISBN: 9789638671196 Bányai Sándor-Makai Katalin: Szabadidő-kalauz, RAABE Tanácsadó és Kiadó Kft., Budapest, 2005 Hagymásy Katalin (szerk.): A szabadidő pedagógia kérdései. Nyíregyháza, 2005 Laki Ildikó (szerk.): Szabadidős tevékenységek. ZSKF, Budapest, 2004 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása ? Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait. ? Ismeri a szociálpedagógia színtereit, a szociálpedagógiában alkalmazott munkaformákat, módszereket. ? Ismeri az informatika eszközeivel történő hatékony kommunikáció formáit, az információk, elemzések mások számára történő prezentálásának eljárásait, eszközeit. b) képességei ? Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni. ? Képes a gyermekjóléti, gyermekvédelmi, és szociális szolgáltatásokat nyújtó, valamint nevelési intézményekben szociálpedagógiai szakmai munka végzésére, az elsajátított társadalomismereti, pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi ismeretek és alapelvek alkalmazására. ? Képes a különböző helyzetű gyermekek, fiatalok és csoportjai, családja, valamint pedagógusai számára sz akszerű szolgáltatásnyújtásra a nevelés, oktatás, szabadidő-pedagógia, szociálpedagógia, szociális munka korszerű eszközeivel, továbbá ezeknek a folyamatoknak a tervezésére, kivitelezésére és elemzésére. c) attitűdje ? Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi. ? Projektalapú és együttműködésre épülő munkavégzés mellett elkötelezett, és értékeli a közös munkához való egyéni hozzájárulást. d) autonómiája és felelőssége ? Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért. |