Tantárgy adatlapja
A kurzus célja olyan elméleti és gyakorlati
ismeretek nyújtása, illetve készségek és képességek fejlesztése, amelynek
eredményeképpen a hallgatók megismerik a játék- és szabadidő-szervezés
különböző aspektusait, az egyének és csoportok igényeinek felmérése után
képessé válnak a tanórán kívüli foglalkozások, szabadidős alkalmak,
szabadidős tevékenységek kezdeményezésére, tervezésére, megszervezésére és
vezetésére, amelyek a prevenciós feladatokat, a szociális hátrányok
kezelését, leküzdését támogatják és a személyiségfejlődést, konfliktus- és problémakezelő képességet
fokozzák. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Maszler Irén: Játékpedagógia. Comenius Bt., Pécs, 2002 (4–5. fejezet: A játék
kialakulását befolyásoló tényezők 36–59. o.; A játék fajtái 60–118. o.) ISBN:
9789638671196 Bányai Sándor-Makai Katalin: Szabadidő-kalauz, RAABE
Tanácsadó és Kiadó Kft., Budapest, 2005 Hagymásy Katalin (szerk.): A szabadidő pedagógia
kérdései. Nyíregyháza, 2005 Laki Ildikó (szerk.): Szabadidős tevékenységek. ZSKF, Budapest, 2004 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a)
tudása ?
Ismeri a
szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti,
társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai,
jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait. ?
Ismeri a
szociálpedagógia színtereit, a szociálpedagógiában alkalmazott munkaformákat,
módszereket. ?
Ismeri az
informatika eszközeivel történő hatékony kommunikáció formáit, az
információk, elemzések mások számára történő prezentálásának eljárásait,
eszközeit. b)
képességei ?
Képes a
szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének
sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni. ?
Képes a
gyermekjóléti, gyermekvédelmi, és szociális szolgáltatásokat nyújtó, valamint
nevelési intézményekben szociálpedagógiai szakmai munka végzésére, az
elsajátított társadalomismereti, pszichológiai, jogi, igazgatási,
egészségügyi ismeretek és alapelvek alkalmazására. ?
Képes a
különböző helyzetű gyermekek, fiatalok és csoportjai, családja, valamint
pedagógusai számára szakszerű szolgáltatásnyújtásra a nevelés, oktatás,
szabadidő-pedagógia, szociálpedagógia, szociális munka korszerű eszközeivel,
továbbá ezeknek a folyamatoknak a tervezésére, kivitelezésére és elemzésére. c)
attitűdje /p> ?
Munkáját
kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és
globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia,
kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi. ?
Projektalapú
és együttműködésre épülő munkavégzés mellett elkötelezett, és értékeli a
közös munkához való egyéni hozzájárulást. d)
autonómiája és felelőssége ?
Felelősséget
vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai
tevékenységért. |