Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Játékpedagógia elmélete
Tárgy kódja: BBLOP04200
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Ratimovszky Kornélia
Tárgyleírás:

A tárgycsoport célja olyan ismeretek nyújtása, képességek, magatartásformák alakítása, fejlesztése, amelyek a fenntartható fejlődés pedagógiai elveit alapul véve felkészítik a hallgatókat a játéknak, mint tevékenységnek és mint nevelési eszköznek a megismerésére, a pedagógus szerepének helyes értelmezésére, a 3-6-7 éves korú gyermekek játékával összefüggő pedagógiai feladatok ellátására.

Olyan módszertani kultúra, szemlélet megalapozása, amelyben a játék semmi mással nem pótolható, fejlesztő szerepét vallva differenciált bánásmóddal az esélyegyenlőség szempontját érvényesíti a játék jellemzőinek figyelembe vételével, továbbá amelyben természetes szükséglet az önreflexió.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Az óvodai nevelés országos alapprogramja. 1996.

Játékpszichológia. Olvasókönyv óvodapedagógus hallgatóknak. Szerkesztette: B. Lakatos Margit ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar, Budapest, 2001.

Kovács György-Bakosi Éva: Játékpedagógiai ismeretek. Debrecen, 2005.

Kovácsné Bakosi Éva: Mérőeszközök a játék és tanulás méréséhez. Debrecen, 2004.

Tunyogi Erzsébet: Gyógyító játék a családban. Tárogató Kiadó, Budapest, 1995.

Ajánlott irodalom:

Az óvodáskor fejlesztő játékai. Szerkesztette: Perlai Rezsőné. OKKER Kiadó, Budapest, 2001.

Játékenciklopédia. Szerkesztette: Perham, Molly. Alexandra Kiadó, Pécs, 2001.

Kolozsvári Judit: Más gyerek, más szülő, más pedagógus. OKKER, Budapest, 2002.

Payne, Kim: Gyermekeink játékai. AKG Kiadó és a Metódus-tan BT Kiadványa, Budapest, 1999.

Takács Bernadett: Gyermek-játék-terápia. OKKER, Budapest, 2001.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.

Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.

b) képességei

Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.

Támogatja a 3–7 éves gyermek személyiségének harmonikus kibontakoztatását, a testi, a szociális és az értelmi képességek egyéni és életkorspecifikus alakítását.

A gyermeki önkifejezést, a művészeti ágakhoz kapcsolódó befogadó és alkotó tevékenységeket szakszerűen támogatja.

c) attitűdje

Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.

Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt