Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Játékpedagógia gyakorlata
Tárgy kódja: BBNOP04300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Ratimovszky Kornélia
Tárgyleírás:

A hallgatók megismertetése a kisgyermekkor legtipikusabb és legfejlesztőbb tevékenységével, a játékkal, a játék elméleti kérdéseivel.

A hallgatók felkészítése az óvodai játékélet megszervezésével összefüggő, a fenntartható fejlődést biztosító differenciált pedagógiai feladatokra.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Az óvodai nevelés országos alapprogramja. 1996.

Játékpszichológia. Olvasókönyv óvodapedagógus hallgatóknak. Szerkesztette: B. Lakatos Margit ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar, Budapest, 2001.

Kovács György-Bakosi Éva: Játékpedagógiai ismeretek. Debrecen, 2005.

Kovácsné Bakosi Éva: Jellegzetességek és preferenciák a fiúk, lányok játékában. Óvó- és tanítóképzés az ezredfordulón. Szerkesztette: Kovátsné dr. Németh Mária. Kaposvár, 2000.

Bettelheim, Bruno: Az elég jó szülő. Gondolat Kiadó, Budapest, 1994.

Ajánlott irodalom:

Játékenciklopédia. Szerkesztette: Perham, Molly. Alexandra Kiadó, Pécs, 2001.

Játékpszichológia, Szöveggyűjtemény. Szerkesztette: Stöckert Károlyné. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1995.

Karlócainé Kelemen Marianna: Kisgyermekek játékos könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1990.

Páli Judit: Játék és gondolkodási stratégia. I., II., III. In: Bíró Antalné: Pszichológiától a pedagógiáig. Alex-typo, Budapest, 1993. 160-075.old.

Zilahi Józsefné: Óvodai nevelés játékkal, mesével. Eötvös József Kiadó, Budapest, 1996.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.

Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.

b) képességei

Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.

A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére.

Adaptív módon épít a 3–7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.

A gyermeki önkifejezést, a művészeti ágakhoz kapcsolódó befogadó és alkotó tevékenységeket szakszerűen támogatja.

c) attitűdje

Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.

Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt