Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a távol-keleti térség lakóinak kultúráját, gondolkodását, mindennapi életét meghatározó vallási és eszmerendszereket, az egyes országok kultúrájának legfontosabb elemeit, a reprezentatív műfajokat és alkotásokat. A tantárgy témakörei: A buddhizmus eredete, fejlődése, főbb tanai, regionális változatai a térségben. A konfucianizmus mint filozófia és mint a mindennapi é
e="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;">letet meghatá képesek értelmezni a térség kulturális és vallási jelenségeit, alapvető műveltséggel rendelkeznek a Távol-Kelet kulturális értékeit tekintve, képesek ismereteiket a gyakorlati életben és kommunikációban alkalmazni, tisztában vannak a vallási előírásokkal, tabukkal, szokásokkal, alkalmasak kulturális kapcsolatok építésére. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: • Desai, D. R. Sar: Southeast Asia: Past and Present. New York, Westview Press, 2012. ISBN 9780813348377 • Gy. Horváth László (szerk.): Japán kulturális lexikon. Budapest, Corvina, 1999. ISBN 9631347567 • Nahm, Andrew C. – Koo, John H.: An Introduction to Korean Culture. New Jersey, Hollym International, 2000. ISBN 1565910869 • Puskás Ildikó: Istenek tánca. Rövid áttekintés az indiai vallásokról. Budapest, Gondolat, 1984. ISBN 9632814398 • Vasziljev, L. Sz.: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában. Budapest, Gondolat, 1977. ISBN 9632804759 Ajánlott irodalom: • Dalmia, Vasudha – Sadana, Rashmi: The Cambridge Companion to Modern Indian Culture. Cambridge, Cambridge University Press, 2012. ISBN 9780521736183 • Jamadzsi Maszanori: Japán: Történelem és hagyományok. Budapest, Gondolat, 1989. ISBN 9632821750 • Swearer, Donald K.: The Buddhist World of Southeast Asia. New York, SUNY Press, 2010. ISBN 9781438432502 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanegységet elvégző hallgató a) tudása: • Ismeri a kelet-ázsiai államok szellemi és kulturális örökségét. b) képességei: • Képes integrált ismeretek széles körű alkalmazására a társadalomtudományok és a külügyi elemzés területén. • Képes diplomataként, szakértőként, kutatóként, újságíróként, illetve az államigazgatás és a multinacionális vállalatok alkalmazottjaként különböző feladatok ellátására. • Képes önálló szakmai vélemény kialakítására. c) attitűdje: • Nyitott a szakmai továbbképzés, önművelés iránt. • Toleráns magatartású, a sajátjától eltérő véleményeket tiszteletben tartja. • Módszertani tudatosság jellemzi. d) autonómiája és felelőssége: • Reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. • Felelősen képviseli szakmai, szellemi identitását. • Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. |