Tantárgy adatlapja
Az anyagismereti szeminárium célja, hogy a hallgatók számára kézzel fogható közelségbe hozza a telepfeltárások leggyakoribb lelettípusát, a kerámiát. Mivel az anyagismereti óra elsődleges célja, hogy a hallgatók kezébe vehessék a leleteket, ezért megtartására is jellemző módon azon muzeológiai intézményekben kell, hogy sor kerüljön, amelyekkel a PPKE BTKE Régészettudományi Intézete kapcsolatban áll. Az anyagismeret órák célja, hogy olyan gyakorlati ismeretek átadására kerüljön sor, amelyek vetítővászonról, vagy képernyőről nem érhetők el. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
kötelező: Szulovszky János (szerk.): A magyar kézművesipar története. Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, Budapest 2005. (pp. 87?171) ISBN 9639008834 Holl Imre: Adatok a középkori magyar fazekasság munkamódszereihez. in: Budapest Régiségei 17. 1956. (pp. 177?193) ISSN 0133-1892 Holl Imre: Középkori cserépedények a budai várpalotából (XIII-XV. század). in: Budapest Régiségei 20. 1963. (pp. 335?382) ISSN 0133-1892. Takács Miklós: A Kárpát-medence 10–11. századi cserépedény-lelőhelyeinek térképészeti vonatkozásairól – másodszor. in: Liska András – Szatmári Imre (szerk.): Tempora Obscura 3. Békéscsaba 2012. (pp. 405? 500) ISBN 9789637219818 Simonyi Erika: 10–14. századi települések Magyarországon és a régió Árpád-kori kerámiája. Martin Opitz Kiadó, Budapest 2020. (328 ps.) ISBN 978-963-9987-77-7 ajánlott: Takács, Miklós: Das Formspektrum der Tonkessel im Karpatenbecken. Archäologisches Korrespondenzblatt 40/1. 2010. (pp. 139?154) ISSN 0342-734X |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - gyakorlati szinten alapozódik meg, illetve bővül az adott kor leggyakoribb lelettípusáról b) képességei - bővülnek a korszak edényanyagának a felismerése terén - gyakorlati szintű ismereteket szerez arról, hogyan kell „kézbe fogni” az adott tárgytípust - a kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete |