Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kérdőívszerkesztés
Tárgy kódja: BBNSZ06200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Pári András
Tárgyleírás:

A szeminárium célja, hogy a hallgatók megismerjék a kérdőívszerkesztés lépéseit, és a szemeszter végére képesek legyenek önállóan elkészíteni egy adott kutatási kérdéshez kapcsolódó kérdőívet. A hallgatók önálló munkája a bevezető módszertani előadásokon elhangzott elméleti ismeretek csoportos felelevenítését és elmélyítését követően, a saját szakmai érdeklődésnek megfelelő témában feltett kutatási kérdések megfogalmazásával indul. Ezt követi a kapcsolódó fogalmak konceptualizálása, a keresett információk pontos meghatározása, majd a vizsgálati céloknak megfelelő kérdőíves adatfelvételi módszer kiválasztása. A kérdőívek elkészítése során a hallgatók egyéni megoldásai csoportmunkában kerülnek megvitatásra. Az elkészült kérdőívekkel a hallgatók a próbakérdezést végeznek, majd a tapasztalatok beépítésével véglegesítik munkájukat. Az utolsó szemináriumokon kerül sor a próbakérdezési tapasztalatok és a kérdőív kialakítására vonatkozó tanulságok megosztására.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

BABBIE, Earl, Konceptualizálás, operacionalizálás, mérés, In: BABBIE, Earl, A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Budapest, Balassi, 2003. p. 136–170., ISBN 963-506-563-9

MALHOTRA, Naresh K., Mérés és skálaképzés: alapok és összehasonlító skálaképzés, In: MALHOTRA , Naresh K., Marketingkutatás, Budapest, Akadémiai, 2009. p. 286–303., ISBN 978-963 05-8646-1

MALHOTRA, Naresh K., Mérés és skálaképzés: a nem összehasonlító skálaképzési technikák, In: MALHOTRA , Naresh K., Marketingkutatás, Budapest, Akadémiai, 2009, p. 304–329., ISBN 978-963 05-8646-1

MALHOTRA, Naresh K., Kérdőívszerkesztés és nyomtatványok tervezése, In: MALHOTRA , Naresh K.,  Marketingkutatás, Budapest, Akadémiai, 2009. p. 330–360., ISBN 978-963 05-8646-1

SCIPIONE, Paul A., A kérdőív megtervezése, In: SCIPIONE , Paul A., A piackutatás gyakorlata, Budapest, Springer, 1994. p. 139–167., ISBN 963-8455-69-1

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a társadalomkutatás módszertanának alapelveit, a legfontosabb kutatási módszereket és az alapvető adatelemzési eljárásokat.

Ismeri a kutatáshoz szükséges legfontosabb társadalomtudományi adatbázisokat, és elektronikus forrásokat.

b) képességei

Közreműködik a kutatási problémához illő kutatási módszerek kiválasztásában és alkalmazásában.

c) attitűdje

Nyitott a társadalmi változásokra, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.

Következetesen elfogadja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.

Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra, szemléletét áthatja a hátrányos helyzetű csoportok iránti szolidaritás, az interkulturális tudatosság és tolerancia.

Nyitott és egyben kritikus a szociológia elméleti, gyakorlati és módszertani újításaival kapcsolatban.

Nyitott a kritikus önértékelésre és a szakmai továbbképzés különböző formáira.

Munkáját kapcsolatteremtés és -fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.

d) autonómiája és felelőssége

Aktívan és felelősen vesz részt szociológiai kutatásokban vagy társadalmi problémák megoldására létrehozott csoportok munkájában, együttműködésre törekszik más tudományok, szakmák, intézmények képviselőivel és a felhasználókkal.

Felelősen áll ki a jogi, etikai és szakmai normák következetes érvényesítése és védelme érdekében.

Felelősen betartja a kutatásetikai és publikációs normákat.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

részismeret megszerzésére irányuló képzés BRNX-XRI Részismeret Nappali magyar 2 félév BTK
szociológia BANT-XSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt