Tantárgy adatlapja
A kurzus a késő antikvitás és kora középkor európai történetének bemutatására törekszik az írott források és a történeti feldolgozások segítségével. A késő római állam átalakulása, a birodalom peremén élő barbár csoportok etnikai és politikai rendszereinek összefonódása, az ókor és a középkor közötti hatalmi struktúrák kontinuitásainak és diszkontinuitásainak bemutatása, valamint a születő új államalakulatok története és belső struktúráik felépítése is szerves részét képezi az elsajátítandó tananyagnak. A kortárs auktorok műveinek bemutatása, a forráselemzés és a történeti filológiai kutatások ismertetése mellett a kurzus bevezetés szinten törekszik az európai kora középkori régészeti emlékek megismertetésére is. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Orosz István–Pap Imre–Pósán László–Angi János–Bárány Attila: Európa a korai középkorban. 3-11. század. Debrecen University Press, Debrecen 1999. (320 ps.) ISBN 963038499X
Georg Ostrogorsky: A bizánci állam története. Osiris Kiadó, Budapest 2001. (536 ps.) ISBN 9633893836
Adamik Tamás: Latin irodalom a kora középkorban: 6–8. század. Pesti Kalligram, Budapest 2014. (600 ps.) ISBN 9788081018213
Patrick J. Geary: A nemzetek mítosza. Európa népeinek születése a középkorban. Atlantisz Kiadó, Budapest 2014. (224 ps.) ISBN 9789639777330
Peter Brown: Az európai kereszténység k
ialakulása. Atlantisz Kiadó, Budapest 1999.(334 ps.) ISBN 9639165328
Kiss P. Attila: Ki hagyná el Asiát, Africát, vagy Itáliát, hogy Germániába menjen? Germánok a Kárpát-medencében. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest 2022 (325 ps.) ISBN 9786156388322
Ajánlott irodalom:
Florin Curta: The making of the Slavs. History and archaeology of the Lower Danube Region, c. 500–700. Cambridge University Press, Cambridge 2001. (463 ps.) ISBN 9780521036153
Reinhard Wenskus: Stammesbildung und Verfassung. Das Werden der frühmittelalterlichen gentes Böhlau Verlag, Köln 1961. (672 ps.) ISBN 9783412001773
Walter Goffart: The Narrators of the Barbarian History (AD 550–800): Jordanes, Gregory of Tours, Bede, and Paul the Deacon. Princeton University Press, Princeton 1988. (536 ps.) ISBN 9780268029678
Chris Wickham: Framing the Early Middle Ages. Europe an the Mediterranean 400–800. Oxford University Press, Oxford 2005. (990 ps.) ISBN 019926449X
Peter Heather: Empires and Barbarians: The Fall of Rome and the Birth of Europe. Oxford University Press, Oxford 2010. (738 ps.) ISBN 9780199892266
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.
Általános tájékozottsággal rendelkezik néhány más tudományterület szakmai problémáiról.
A hallgatók elsajátítják a késő antikvitás és a kora középkorra vonatkozó írott források és azok történeti-filológiai értelmezésének módszereit, melynek segítségével betekintést nyerhetnek a korszak összetett politikai, gazdasági, társadalmi és kulturális folyamatainak rendszerébe.
b) képességei
Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.
Képes az információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatására, átgondolására.
an> Képes felhasználni a régészet rokon tudományterületeinek eredményeit. Az így szerzett tudás, azaz a nemzetközi történeti háttér megismerése révén a Kárpát-medence késő római és népvándorlás kori régészeti emlékanyagát is jobban el tudják majd helyezni a későbbi tanulmányaik során az egyetemes történelem keretein belül. A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete. c) attitűdje Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak. Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét. Törekszik a régészet rokon tudományterületeivel való együttműködésre. d) autonómiája és felelőssége Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért. Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.