Tantárgy adatlapja
Az
előadás átfogó képet szándékozik adni a 15. század egyetemes művészetéről,
elsősorban a korszak képzőművészetére fókuszálva. Egy stílustörténeti
áttekintés keretében azt vizsgáljuk, hogy az internacionális gótika festészetéből
hogyan bomlik ki az Alpokon túli országok festészetében a későgótika. Különös
hangsúlyt kap ebben az összefüggésben a korai németalföldi festészet. Olyan,
a korszak festészetét meghatározó interpretációs problémákkal is
foglalkozunk, mint a szimbolizmus és a realizmus kettősségének a problémája
valamint a rejtett szimbolizmus elmélete és kritikája. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Nash, Susie:
Northern Renaissance Art. Oxford University Press, 2008 Cuttler, Charles: Northern Painting from Pucelle to Bruegel. New York/Chicago, 1968 Belting, Hans – Kruse, L: Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert
der Niederländischen Malerei. München, 1994 n style="font-size:11.0pt">Harbison, Craig Panofsky, Erwin: Valóság és szimbólum a korai flamand festészetben:
("Spiritualia sub metaphoris corporalium). Spirituális dolgok testi
metafórákban. In: Panofsky: A jelentés a vizuális művészetekben. Budapest,
1984 Bedaux, Jean Baptist: The Reality
of Symbols, The Hague, 1990 Marrow, James: „Symbol and Meaning in Northern European Art of
the Late Middle Ages and Early Renaissance”. Simiolus 16 (1986), 150-69 |