Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók elsajátítják a pinyin (kínai fonetikus ábécé) helyes kiejtését, a tonális nyelv négy tónusát és a semleges hangsúlyt. Elsajátítják az alapvető kínai szórendet, az egyszerű kérdést megfogalmazó és tagadószót tartalmazó mondattípust. Készségükké válik a leggyakrabban használt igék, főnevek, melléknevek, határozók, fokozást jelölő határozószavak, számnevek, számlálószavak, személyes és mutató névmások használata. Megismerik az igei állítmányt tartalmazó mondatokat, a létigét tartalmazó mondatokat, az egyszerű kérdő mondatokat, a melléknévi állítmányt tartalmazó mondatokat, a tagadó mondatokat. Alapvető kommunikációs képességekre tesznek szert a magánélethez és a mindennapi tevékenységekhez kötődő egyszerű témákról, képessé válnak a mindennapi életben használt üdvözlési formák használatára, az emberek üdvözlésére, bemutatkozásra, a kommunikáció felvételére. Képessé válnak egyszerű kéréseket megfogalmazni a magán- és mindennapi élettel kapcsolatban, mások segítségét kérni. Felismerik és kiolvassák a pinyint, az egyszerű írásjegyeket. Képesek leírni a tanult írásjegyeket és egyszerű mondatokat képezni írásban is. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: • Dai Guifu ??? – Liu Lixin ??? – Li Haiyan ???: Chuji hanyu kouyu ??????. Beijing, Peking University Press, 2004, 1–110. oldal. ISBN 9787301066287/H 0907 • Kang Yuhua ??? – Lai Siping ???: Conversational Chinese 301 ????301?. Beijing, Beijing Language and Culture University Press, 2005, 1–95. oldal. ISBN 9787561914038/H 05014 • Li Xiaoqi ???: Boya hanyu chuji I. ?????????I. Beijing, Peking University Press, 2004, 1-–134. oldal. ISBN 9787301075296/H9 1029 Ajánlott irodalom: • Li Mingqi ???: Chuji hanyu tingli 1. ??????. Beijing, Beijing Language and Culture University Press, 1999. ISBN 9787561913529 • Liu Xun ??: New Practical Chinese Reader Texbook and Practical Book ???????. Beijing, Beijing Language and Culture University Press, 2002. ISBN 9787561910405 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanegységet elvégző hallgató a) tudása: • Ismeri valamely kelet-ázsiai állam nyelvét. b) képességei: • Képes nemzetközi kapcsolatok építésére. • Képes szakterületén tárgyalások lefolytatására idegen nyelven. c) attitűdje: • Nyitott a szakmai továbbképzés, önművelés iránt. • Kooperatív magatartás jellemzi, csoportmunkára alkalmas. d) autonómiája és felelőssége: • Reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. |