Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a kínai történelem legfontosabb eseményeivel, folyamataival, fordulópontjaival, valamint a mai Kína történeti-kulturális gyökereivel. A kurzus során az alábbi témaköröket tekintjük át: Kína földrajzi adottságai. A kínai történelem kezdetei. A klasszikus korszak, a Zhou-kor történeti-társadalmi jellegzetességei. Az egységes császárság megteremtése, az első kínai birodalom (Qin- és Han-kor), a birodalomeszme megszületése. A széttagoltság korának fejleményei. Kína virágkora, a Tang-kor. A Song-kori mezőgazdasági és technikai forradalom. Kína és az idegen hódítók. A késő császárkor, a Ming- és a Qing-kor története. A külföldi behatolás és a császárság bukása. A köztársasági kor fejleményei. A Kínai Népköztársaság Mao alatt. A „reform és nyitás” korszaka. Kína Deng Xiaoping, Jiang Zemin, Hu Jintao és Xi Jinping alatt. A kurzust elvégzők képesek tájékozódni a kínai történelemben, ismerik a főbb korszakokat, személyeket, dinasztiákat és eseményeket, tisztában vannak azzal, hogy a mai Kína jellegzetességei történetileg miként alakultak ki, a mai jelenségek miként következnek a múltból, továbbá képesek az ázsiai térség nemzetközi fejleményeit történeti kontextusban értelmezni. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
n> |
Kötelező irodalom: • Blunden, Caroline – Elvin, Mark: A kínai világ atlasza. Budapest, Helikon, 1995. ISBN 9632083482 • Jordán Gyula: Kína története. Budapest, Aula, 1999. ISBN 963-9215-19-8 • Polonyi Péter: Kína története. Budapest, Maecenas, 1994. ISBN 963-846-933-1 • Salát Gergely: A régi Kína története. Budapest, ELTE Konfuciusz Intézet, 2010. ISBN 9789632841328 Ajánlott irodalom: • Dawson, Raymond: A kínai civilizáció világa. Budapest, Osiris, 2002. ISBN 9633893224 • Gernet, Jacques: Kína hétköznapjai a mongol hódítás előestéjén 1250-1276. Budapest, Gondolat, 1980. ISBN 9632807308 • Gernet, Jacques: A kínai civilizáció története. Budapest, Osiris, 2001. ISBN 9633891116 • Jordán Gyula – Tálas Barna: Kína a modernizáció útján a XIX–XX. században. Budapest, Napvilág, 2005. ISBN 9639350508 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanegységet elvégző hallgató a) tudása: • Ismeri a kelet-ázsiai államok történetét. • Ismeri a kelet-ázsiai államok szellemi és kulturális örökségét. b) képességei: • Képes a Kelet-Ázsiára vonatkozó folyamatok megértésére, előrejelzésére és formálására. •
style="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;">Ké c) attitűdje: • Nyitott a szakmai továbbképzés, önművelés iránt. • Kritikus a vizsgált jelenségek és a megismert elméleti paradigmák vonatkozásában. d) autonómiája és felelőssége: • Reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. • Szűkebb és tágabb szakmája kérdéseihez kritikusan viszonyul. |