Tantárgy adatlapja
A kurzus áttekinti a főbb filmelméleteket a kezdetektől az 1980-as évekig. A film művészetté válásának folyamatát a róla kialakított esztétikai, szociokulturális diskurzusokba ágyazza, miközben különös súlyt fektet Balázs Béla, Hevesy Iván, Szergej Eizenstein, Siegfried Kracauer, Rudolf Arnheim, Andre Bazin, Edgar Morin, Christian Metz munkásságára. A szerzőket összefüggésben tárgyalja saját koruk filmművészeti gyakorlatával, és rámutat azokra a pontokra, ahol az elméletek a kor kihívásaira válaszolnak. Ily módon nem csak a filmelmélet történetének mintázatát rajzolja meg, hanem a film médiumának mindenkori szerepét és az adott funkció értelmezését is megvilágítja.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
CASETTI, Francesco: Filmelméletek 1945-1970. Budapest, 1998. ISBN 963-379-394-7
HEVESY Iván: A filmjáték esztétikája és dramaturgiája. Budapest, 1985. ISBN 963-564-173-7
Ajánlott irodalom:
LAPSLEY, Robert: Film theory: an introduction. Manchester University Press, 1988. ISBN 071901889-7
NEMESKÜRTY István: A mozgókép esztétikája a kezdetektől az első filmelméleti könyvekig (1907–1915). In: Filmtudományi Szemle 1. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet, 1972. pp. 41–64.
DUDLEY J., Andrew: The Major Film Theories. An Introduction. Oxford University Press, London-Oxford-New York, 1976. ISBN 0195019911