Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a gyermek-pszichodiagnosztikai eszközöknek a klinikai pszichodiagnosztikában való alkalmazásával ismertesse meg a hallgatókat a gyakorlat szintjén. A tematika tárgyalja a klinikai diagnosztikai kérdésfeltevést, a módszerek megválasztását, a diagnosztika szakasz felépítését, a klinikai kérdés megfogalmazását, az eredmények értékelését, a diagnózis felállítását, valamint a véleményírás, és a visszajelzés technikai és etikai kérdéseit az egyes gyermek- és serdülőkori klinikai zavarok esetén.
A következő főbb klinikai zavarok, illetve klinikai hangsúlyú problémák kapnak kiemelt figyelmet a félévi tematikában: Pervazív zavarok és értelmi fogyatékosság, magatartás, hangulati, szorongásos és funkciózavarok, valamint a serdülőkorban induló klinikai zavarok diagnosztikai sajátosságai. Klinikai diagnosztika a szomatikusan beteg, valamint a veszteséget, traumatizációt, bántalmazást átélt gyermekek esetén.
A hallgatók elsajátítják a klinikai gyermekpszichodiagnosztika gyakorlati alapelveit, a diagnosztikus szakasz lefolytatásának módszertanát, a projektív eljárások (Rajzvizsgálatok, CAT, Rorschach teszt) a kérdőívek és becslőskálák, valamint az intelligencia tesztek (WISC-IV, Szines Raven) gyermek- és szerdülőkori zavarok diagnosztikájában való felhasználását, és ennek etikai szempontjait, továbbá tapasztalatot szereznek a differenciáldiagnosztika területén.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Malchiodi, C. A., A gyermekrajzok megértése. Animula, 2003. 77-156. ISBN 963 9410 37 3
Vikár Gy., Vikár A., Székács E. Dinamikus gyermekpszichiátria. Medicina, Budapest, 2007. 77-96. ISBN 963 226 070 8
Gerő Zs. (szerk) Klinikai gyermekpszichológiai tanulmányok. Akadémiai, Budapest, 1988. ISBN 963054879 5
Varga K. Pszichológus etika. Medicina, Budapet, 2008. ISBN 978 963 226 179 9
Ajánlott irodalom:
Bagdy E., Safir E. (szerk.) Klinikai pszichológiai esettanulmányok. Animula, Budapest, 2004. 7-27, 194-224. ISBN 963 9410 47 0
Csenky, L. Németh, M., Pászthy, B., A Világjáték jellegzetességei a gyermek- és serdülőkori anorexia nervosában. Serdülő- és gyermekpszichoterápia, 2007, V./3. 25.-43.
Feuer M., Kórházban fekvő gyerekek specifikus rajzainak jellegzetességei. 2000, Pszichiátria Hungarica 2000/4 429-445.
Hámori e., Djuroska K., Álom, fantázia és kreativitás a Madárfészekrajzokban. A Madárfészekrajz diagnosztikai és terápiás felhasználása. Lélekelemzés, 2012, VII. 1, 101-121.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Átfogó tájékozottsággal és ismeretekkel rendelkezik a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia és társtudományok szakirodalmában.
Részletes ismeretekkel rendelkezik a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.
A fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiának megfelelő speciális ismeretanyagot magas szinten sajátítja el.
Ismeri azokat a hagyományos és elektronikus forráskeresési eljárásokat, keresőprogramokat, katalógusokat, amelyek relevánsak a pszichológia szakterületén.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes véleményét önállóan megfogalmazni a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően (akár idegen nyelven is) és szakmai fórumokon megvédeni.
Képes a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia területén alkalmazott gyakorlati módszerek, elemző és beavatkozó eljárások használatára.
Képes alapvető diagnosztikai és beavatkozó eljárások szakszerű alkalmazására a képzettségének megfelelő területeken.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.
Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.