Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja kettős: egyrészt a hallgatók számára gyakorlati bevezetést nyújt a kommunikációkutatás világába, megismertetve őket néhány közelmúltbeli és jelenleg folyó kutatással, módszerrel és elmélettel, másrészt keretet ad annak, hogy a hallgatókat bevonjuk az intézeti kutatásokba, és a műhelymunka során maguk is megismerkedhessenek a kommunikációkutatás folyamatával: a releváns problémafelvetésekkel, az empirikus kutatás megtervezésével, kivitelezésével, valamint a tudományos publikáció készítésével. Ez a tantárgy ily módon szorosan kapcsolódik az Intézeten belül folyó kutatói aktivitáshoz, s a hallgatók publikációkhoz segítését és a minőségi szakdolgozati kutatómunkára való felkészülést célozza.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
HORÁNYI Özséb (szerk.), Kommunikáció és participáció, Budapest, Typotex, 2006. ISBN 978-963-9664-33-3
NÉMETH T. Enikő (szerk.), Ember-gép kapcsolat. A multimodális ember-gép kommunikáció modellezésének alapjai, Budapest, Tinta Kiadó, 2011. ISBN 978-963-9902-99-2
NYÍRI Kristóf (szerk), Mobilközösség és mobilmegismerés, Budapest, MTA, 2002. ISBN 963-7065-36-9
TREADWELL, Donald, Introducing communication research: paths of inquiry, Thousand Oaks, Sage, 2011. ISBN 978-1-4129-4457-1
VICSEK Lilla, Fókuszcsoport. Elméleti megfontolások és gyakorlati alkalmazás, Budapest, Osiris Kiadó, 2006. ISBN 963-389-882-X
Periodikák:
Communication research, Newbury Park, Sage Publications
Médiakutató
Jel-Kép
Ajánlott irodalom:
BARABÁSI Albert-László, Behálózva. A hálózatok új tudománya, Budapest, Helikon, 2011. ISBN 978-963-227-293-1
CRAIG, Robert T., Communication theory as a field, In: Communication Theory 9 (2), 1999. p. 119–161.
HANSEN, Anders et al., Mass communication research methods, London, McMillan & Co., 1998. ISBN 0-333-61710 X
LINDLOF, Thomas R., TAYLOR , Brian C., Qualitative communication research methods, Thousand Oaks, Sage, 2011. ISBN 978-1-4129-7472-1
WIMMER, Roger D., DOMINICK, Joseph R., Mass Media Research, London, Thomson-Wadsworth, 2011. ISBN 978-1-4390-8274-4