Tantárgy adatlapja
A tárgy célja:
Vizuális kultúra alapismeretek, amelyek a vizuális kommunikáció és szemléltetés alapkészségeinek kialakításához, a képi gondolkodás fejlesztéséhez; továbbá az ábrázolás és kifejezés tanítása során a személyiségformálás lehetőségeihez szükségesek. A képi közlés különböző formái: objektív és szubjektív közlések. A közlésformákhoz és az alapozó vizuális elmélethez kapcsolódó gyakorlati és elméleti feladatok; transzpozíciós elemzések , tanulmányok, stílusgyakorlatok, metódusok. (az elvonatkoztatás, a kompozíció, a vizuális közlések, stb. metódusai). Szemiotikai alapfogalmak a vizualitásban, térábrázolási rendszerek; és mindezek gyakorlati alkalmazásának a színterei a tanításban.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Bálványos Huba – Sánta László: Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció Balassi Kiadó, Bp. 1998.
Bálványos Huba szerk.: Látás és szemléltetés (Szöveggyűjtemény) Balassi Kiadó, Bp. 2003.
Szávai István: Vizuális nevelés I. Helikon Kiadó Bp. 1999.
Bergström Bo: Bevezetés a vizuális kommunikációba. Scolar Kiadó Bp. 2009.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
b) képességei
c) attitűdje
d) autonómiá
ja és felelőssége