Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a hallgatók csoportos, gyakorlat orientált formában ismerkedjenek meg és sajátítsák el a kommunikáció alapvető szabályainak készségszintű működését:
A kommunikáció alapszabályait (szükségszerűség, többcsatornás jelleg, többszintűség, tagoltság, promotív jelleg)
A kommunikáció csatornáit (verbális, nem-verbális, testbeszéd, metakommunikáció).
A kommunikációs készségeknek a segítő kapcsolatban szükségszerűen alkalmazandó szabályait (odafigyelés, együttműködés, empátia, szempontváltás képessége).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Tringer László, A gyógyító beszélgetés, Budapest, Medicina, 2005. ISBN 963-242-935-4
Rudas János, Delfi örökösei, Budapest, Új Mandátum, 2007. ISBN 978-963-9771-03-1
Rudas János, Javne örökösei, Budapest, Lélekben Otthon, 2009. ISBN 978-963-9771-19-2
Egan, Gerard, A Segítő készségek fejlesztése, Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2009. ISBN 978-963-284-071-0
Ajánlott irodalom:
Géczy Anna, Segítő kapcsolat, kommunikáció, etika, In: Hámori Eszter (szerk.), Pszichológiai eszközök az ember megismeréséhez, Budapest, Bölcsész Konzorcium, 2006. ISBN 963-9704-00-8
Tringer László, A pszichoterápia kommunikációelméleti alapjai, In: Kastaly Ildikó (szerk.), Pszichoterápia: propedeutika, Budapest, Vikote. 2001.
Lázár Judith, A kommunikáció tudománya, Budapest, Balassi, 2005. ISBN 963-506-652-X
"csB01248B">
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.
Ismeri és érti a magyar és európai identitás kulturális és szellemi konstrukcióit, ezek pszichológiai megközelítéseit, speciális ismereteit ebben a témában magas szinten alkalmazni képes.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes a kutatásaiban és elemzéseiben a kultúrák közötti különbségeket szem előtt tartani.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
d) autonómiája és felelőssége
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.