Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja, hogy áttekintést adjon a legfontosabb kommunikációs stílusról és azok funkciójáról. Beleértve a meggyőző, az agresszív, a passzív, a passzív-agresszív és az asszertív típusról. A diákok a félév során megismerkednek ezen típusok összehasonlító elemzésével. Ezek után kerül a vizsgálódás fókuszába a meggyőző és az asszertív kommunikáció, mely a két legjelentősebb forma a fentiek közül. Az asszertivitás és a meggyőző képesség jártasság, s így – mint minden jártasság – fejleszthető. A szemináriumon a hallgatóknak lehetőségük nyílik számos asszertív és meggyőző kommunikációs technika elsajátítására: érzelmek kifejezése, bizalom fejlesztése, egyenlőség a kapcsolatokban, illetve segítségkérés.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Hadfield, Sue – Hasson Gill: Asszertivitás – hogyan érvényesítsük sikeresen az érdekeinket? Budapest, Scolar Kft. 2015. ISBN 978963 2443935
Bishop, Sue: Asszertivitás. Budapest Manager 2008. ISBN 9789639912045
Von Thun, Friedemann Schulz: A kommunikáció zavarai és feloldásuk. Általános kommunikáció pszichológia. Budapest, Háttér, 2012. ISBN 978 615 5124 06 8
Von Thun, Friedemann Schulz: Kommunikációs stílusok. Differenciáló kommunikáció pszichológia. Budapest, Háttér Kiadó 2014. ISBN 978 615 5124 29 7
Ajánlott irodalom:
Alberti, Robert L – Emmons, Michael L. 2008. Your Perfect Right: Assertiveness and Equality in
Your Life and Relationships 9th Edition Atascadero California, Impact Publisher. ISBN 987 1886230 866
Bettinghaus, Erwin 2003. A meggyőző kommunikáció. In: Horányi Özséb (szerk.). Kommunikáció I–II. Budapest: General Press Kiadó. I. 236–254. ISBN
9789639459052
Peel, Malcolm: 1999 Kommunikációs készségfejlesztés. Budapest Trivium Kiadó. ISBN 963 7570578
Zentai István: 1998 A meggyőzés útjai. A mindennapi élet meggyőzéspszichológiája. Budapest, Typotex Kiadó. ISBN 978 963 9132 14 6
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jól hasznosítható interdiszciplináris szaktudományos ismeretek, amelyek egyaránt kiterjednek a tömegmédia bölcsész- és társadalomtudományos megközelítéseire.
b) képességei
Alkalmas a média különböző munkaköreinek betöltésre.