Tantárgy adatlapja
Tantárgy
leírása: I. Cél és
ismeretanyag: Különböző
céllal szerveződő improvizációs gyakorlatok előkészítése és irányítása
különböző korosztályok és eltérő körülmények között. Megtanulandó a
rögtönzést lehetővé tevő helyzet kialakítása, a játékbátorság felkeltése, a
rögtönzés indítása, vezetése, lépcsőfokainak sorrendje, módszertana. A
különböző színésznevelő iskolák és nagy színházi szakemberek improvizációs
iskoláinak filozófiája, elméleti háttere és gyakorlata. Képzési
követelmény: A kreatív
dráma alapjainak, a dramatikus rögtönzés elméletének és gyakorlatának magas
szintű ismerete. A „csoportdiagnózis” elkészítése az improvizációk elemzése
nyomán. Előkészített és spontán improvizációs formák. Játékbeli részvétel és
irányítás. A dramatikus improvizáció tanítási módszertanának ismerete. Az improvizációs
iskolák ismerete a szakirodalom alapján. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: - Cohen, Robert: A
színészmesterség alapjai, Jelenkor, Pécs, 1998. - Csehov, Mihail: A
színészhez – A színjátszás technikájáról, Polgár Kiadó, Bp., 1997. - Gabnai Katalin: Drámajátékok
– Bevezetés a drámapedagógiába, Bp., 2001. - Hull, S. Loraine: Színészmesterség mindenkinek, Tericum Kiadó, Bp., 1999. - Johnstone, Keith: Impro, Közművelődés Háza, Tatabánya, 1993. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismerjék a hallgatók az improvizáció lépéseit, módszertanát, irányítását,
lépcsőfokait, a spontán és az előkészített improvizáció különféle
megközelítésmódjait. Ismerjék a különböző improvizációs iskolákat. b) képességei -
Legyenek képesek gyors helyzetfelismerésre, válaszreakcióra, akcióik és
verbális spontaneitásuk tudatos fejlesztésére. c) attitűdje -
Nyitottság, drámatanári hozzáállás és felkészültség, váratlan helyzetekre
adekvát válaszadás jellemezze munkájukat. |