Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Konfliktuskezelő tréning (Improvizációs gyakorlatok)
Tárgy kódja: BT-PSZ-7860
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tratnyek Magdolna
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása:

I. Cél és ismeretanyag: Különböző céllal szerveződő improvizációs gyakorlatok előkészítése és irányítása különböző korosztályok és eltérő körülmények között. Megtanulandó a rögtönzést lehetővé tevő helyzet kialakítása, a játékbátorság felkeltése, a rögtönzés indítása, vezetése, lépcsőfokainak sorrendje, módszertana. A különböző színésznevelő iskolák és nagy színházi szakemberek improvizációs iskoláinak filozófiája, elméleti háttere és gyakorlata.

Képzési követelmény: A kreatív dráma alapjainak, a dramatikus rögtönzés elméletének és gyakorlatának magas szintű ismerete. A „csoportdiagnózis” elkészítése az improvizációk elemzése nyomán. Előkészített és spontán improvizációs formák. Játékbeli részvétel és irányítás. A dramatikus improvizáció tanítási módszertanának ismerete. Az improvizációs iskolák ismerete a szakirodalom alapján.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint:

-   Cohen, Robert: A színészmesterség alapjai, Jelenkor, Pécs, 1998.

-   Csehov, Mihail: A színészhez – A színjátszás technikájáról, Polgár Kiadó, Bp., 1997.

-   Gabnai Katalin: Drámajátékok – Bevezetés a drámapedagógiába, Bp., 2001.

-   Hull, S. Loraine: Színészmesterség mindenkinek, Tericum Kiadó, Bp., 1999.

-   Johnstone, Keith: Impro, Közművelődés Háza, Tatabánya, 1993.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismerjék a hallgatók az improvizáció lépéseit, módszertanát, irányítását, lépcsőfokait, a spontán és az előkészített improvizáció különféle megközelítésmódjait. Ismerjék a különböző improvizációs iskolákat.

b) képességei

-        Legyenek képesek gyors helyzetfelismerésre, válaszreakcióra, akcióik és verbális spontaneitásuk tudatos fejlesztésére.

c) attitűdje

-        Nyitottság, drámatanári hozzáállás és felkészültség, váratlan helyzetekre adekvát válaszadás jellemezze munkájukat.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt