Tantárgy adatlapja
A gyakorlat célja, hogy a hallgatók a szociológia képzésben elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteiket terepen elmélyítsék. Szakmai gyakorlatként a szociológiai képzéshez kapcsolódó területen végzett gyakorlat ismerhető el.
A szakmai gyakorlaton nyújtott hallgatói teljesítmény értékelési módszerei
A gyakorlat igazolása és a hallgatói teljesítményértékelés elsődleges eszköze a külsős gyakorlatvezető által kitöltött igazolólap. Ez tartalmazza a hallgató által elvégzett feladatokat és feladatköröket, valamint a gyakorlaton tapaszalt, a munkavégzéssel kapcsolatos értékeléseket és minősítéseket.
A hallgató egy beszámolót készít a gyakorlatról, tapasztalatokról minimum 2 oldal terjedelemben (amelyben leírja, milyen jellegű munkát végzett, és az milyen módon bővítette az ismereteit, abban hogyan hasznosultak az egyetemen tanultak).
A szakmai gyakorlóhely(ek), melyekkel a képző intézmény megállapodást kötött
Az eddigi gyakorlati helyek listája megtalálható az intézeti honlapon, de minden esetben egyeztetni kell a gyakorlat helyszínét az intézettel. Gyakorlati helyként a szociológia tanulmányokhoz kapcsolódó intézmények fogadhatóak el, például civil szervezetek, kulturális intézetek, kutatóintézetek, kutató műhelyek, gazdasági vállalatok, közigazgatási intézmények, politikai és érdekvédő szervezetek.
Minden esetben lényeges, hogy a szakmai gyakorlat tartalma érdemben kapcsolódjon a szociológia képzéshez.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN): -
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A fontos szociológiai és társadalmi összefüggések magas szintű ismerete, megértése és értelmezése.
Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti a szociológiában meghatározó folyamatokat.
Rendelkezik a szakmai munkában alkalmazható magas szintű kvantitatív és kvalitatív módszertani tudástartalmakkal, követi a társadalomtudományi módszertan főbb fejlődési tendenciáit.
Behatóan ismeri szakterületének vonatkozásait és ismeri azokat a meghatározó szociológiai folyamatokat.
b) képességei
A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.
Képes a releváns magyar és idegen nyelvű publikációk tanulmányozására, az azokhoz kapcsolódó bibliográfiák, tematikus összeállítások figyelemmel kísérésére.
Képes a kutatási eredmények alkalmazására a szakterületén.
Felkészült a szakmai kompetenciájába tartozó munkafolyamatok irányítására, a feladatok végrehajtásához szükséges kooperációra munkatársaival és más partnerekkel.
c) attitűdje
Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezetten képviseli szakmai elképzeléseit.
Kritikusan ítéli meg a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét korlátozni igyekvő tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai törekvéseket.
Tudatosan törekszik a tudományos értelemben vett objektivitásra.
A tudományos korrektség elve alapján jár el, kerülve minden hátrányos megkülönböztetést.
d) autonómiája és felelőssége
Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezetének működtetésében és irányításában, a szakmai koncepciók kidolgozásában, megvitatásában és megvalósításában.
Elkötelezetten ké
pviseli a szakmai érdekeket.