Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Közéleti és politikai kommunikáció
Tárgy kódja: BBLKM41100
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Papp Emese
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgató megismerje a közéleti és politikai kommunikáció helyét a részdiszciplínák között, annak viszonyát a társadalmi kommunikáció más színtereihez. Ismerje a közéleti kommunikációban zajló folyamatokat, azok elemzési lehetőségeit. Tisztában legyen a nyilvánosság fogalmával, és működésmódjának jellegzetességéivel (kiemelten érintjük a digitális kommunikáció révén megváltozott kontextust). A politika és a média szoros egymásba fonódása (a politika mediatizációja) az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb hazai közéleti tapasztalata. A hallgatótól megkövetelt közéleti tájékozottság igényli, hogy napi eseményeket értelmezni és elhelyezni tudja a szociológia, a politológia és a tömegkommunikáció elméletei felől. Ehhez áttekintjük a politikai kommunikáció és nyilvánosság történetének jelentős állomásait, részletesen tárgyaljuk többek között a politikai retorika, a politikai diskurzusok, a propaganda, a politikai reklám és marketing, a politikai napirend, a kampánykommunikáció és -tervezés témaköreit.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Hauser, Gerard A., Civil társadalom és nyilvánosság, In: Szabó Márton – Kiss Balázs – Boda Zsolt (szerk.): Szövegváltozatok a politikára. Nyelv, szimbólum, retorika, diskurzus, 2000, 478-500, ISBN 9780789034014

le="text-align:justify">Buda Béla-Sárközy Erika (szerk): Közéleti kommunikáció, Budapest, Akadémiai Kiadó. 2001, 13-50, ISBN 9789630578349

Kiss Balázs, Kampány és tabloidizáció. A perszonalizáció jelensége, In: Sárközy Erika – Schleicher Nóra (szerk.): Kampánykommunikáció, Budapest, Akadémiai, 2003, 9-41, ISBN 9630580314

Mazzoleni, Gianpietro, Politikai kommunikáció, Budapest, Osiris, 2002, 13-73, 123-144, ISBN 9633892279

Peters, Bernhard, A nyilvánosság jelentése,  In: Angelusz-Tardos-Terestyéni (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény. Budapest, Gondolat, 2007, 610-614, ISBN 9789639610934

 

Ajánlott irodalom:

Breton, Philippe, A manipulált beszéd, Budapest, Helikon, 2000, 15-61., ISBN 9632086767

Kiss Balázs – Boda Zsolt, Politika az interneten, Budapest, Századvég, 65-108., 144-181., ISBN 9637340106

Newman. Bruce I., Politikai marketing mint kampánystratégia, Budapest, Bagolyvár, 1999, ISBN 9639197564

Norris, Pippa, Angyali kör? A politikai kommunikáció hatása a posztindusztriális demokráciákra, Budapest, Médiakutató 2001/3. http://www.mediakutato.hu/cikk/2001_03_osz/01_angyali_kor/05.html?q=Pippa+Norris#Pippa+Norris

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)   tudása

-        Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.

b)   képességei

-        Képes az elméleti és a gyakorlati munkája során megismert kommunikációs szinteken és színtereken feltárt tények alapos és részletes elemzésére és az eredményekből kibontható összefüggések feltárására.

-        Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.

c)   attitűd

-        Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

d)   autonómiája és felelőssége

-        Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt