Tantárgy adatlapja
A középkor története a Római Birodalom hanyatlásával kezdődő és a keresztény Róma-eszménynek a reformációval bekövetkező bukása közti évezred története. Ez az ezer év azonban más korokhoz hasonlóan távolról sem egynemű időszak: állandó változás jellemzi, amely a barbár államalakulatoktól a modern európai országok kiformálódása felé vezet. Az előadás célja e változások bemutatása, legyenek azok népek, eszmék vagy az élet más területein végbemenő átalakulások. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése). />
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Klaniczay Gábor (szerk.): Európa ezer éve I–II. Osiris Kiadó, Budapest 2004. (952 ps.) ISBN 9633898196
Katus László: A középkor története. Pannonica Kiadó, Budapest 2001. (400 ps.) ISBN 9789639252042
Adamik Tamás: Latin irodalom az átmeneti korban 9–11. század. A keresztény Európa kiteljesedése.
Kaligramm, Budapest 2020. (464 ps.) ISBN 9789634681793
Ajánlott irodalom:
Patrick J. Geary: A nemzetek mítosza. Európa népeinek születése a középkorban. Atlantisz Kiadó, Budapest 2014. (224 ps.) ISBN 9789639777330
Marc Bloch: A feudális társadalom. Osiris Kiadó, Budapest 2002. (544 ps.) ISBN 963379252X
R. W. Southern: A nyugati társadalom és egyház a középkorban. Gondolat Kiadó, Budapest 1987. (486 ps.) ISBN 9632818229
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
A középkori európai történeti események és folyamatok földrajzi környezetének és időrendjének ismerete.
A legfontosabb tárgykörök (politika, társadalom, gazdaság, művelődés) áttekintése.
b) képesség
Történeti földrajzi, kronológiai tájékozódás.
A szakterületi ismeretek tágabb keretek közötti értelmezése.
A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete.