Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Középkori filozófia
Tárgy kódja: BBNSF16200
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Szeiler Zsolt
Tárgyleírás:

A középkori filozófia több mint 1000 év eszmetörténetét öleli fel a Római Birodalom bukásától a 17. századig. A kurzus praktikus okokból csupán a Szent Ágostontól Nicolaus Cusanusig terjedő időszakot vizsgálja főbb vonalaiban, eredeti történeti, szociális és vallási kontextusukban bemutatva a korszak legfontosabb filozófiai eszméit, alapproblémáit.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Borbély Gábor: Civakodó angyalok. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2008., 379 o.

Borbély Gábor – Schmal Dániel (szerk.): Skolasztikus filozófiai szöveggyűjtemény, Budapest, L’Harmattan, 2019.

Gilson, Etienne: A középkori filozófia története, Budapest, Kairosz, 2015.

Gilson, Etienne: A középkori filozófia szelleme, Budapest, Kairosz, 2000.

Leinsle, U. G.: A skolasztikus teológia története, Budapest, Osiris, 2007.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.

Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.

Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.

b) képességei

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes az informatikai ismeretek felhaszn

álói szintű alkalmazására a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás terén.

c) attitűdje

Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.

Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.

Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.

Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.

Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.

d) autonómiája és felelőssége

Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.

Véleményét argumentumokra alapozza.

Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
részismeret megszerzésére irányuló képzés BRNX-XRI Részismeret Nappali magyar 2 félév BTK
szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt