Tantárgy adatlapja
A kurzus a középkori Európa egyik legfontosabb és legjellegzetesebb emlékanyagának számító várak kialakulását és fejlődését veszi sorra. A téma tárgyalása közben az előadások bemutatják a középkori várakat és hadiépítészetet meghatározó geopolitikai és gazdasági környezetet, valamint kitér a várak létrehozásával kapcsolatos technikai háttérre is.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Oliver Creighton: Early European Castles: Aristocracy and Authority. AD 800-1200. Duckworth, Bloomsbury, 2012. (176 ps.) ISBN 978-1780930312
Roger Stalley: Early Medieval Architecture. Oxford University Press, Oxford 1999. (pp. 83-119) ISBN 978-0-19-284223-7
Buzás Gergley, Kovács Olivér: Középkori várak. Magyar Nemzeti Múzeum Mátyás Király Múzeuma, Visegrád 2014. (111 ps.) ISBN 978-615-5209-14-7
Arnold Taylor: Harlech Castle. Welsh Historic Monuments, Cardiff 2002. (32 ps.) ISBN 1 85760 109 2
James Graham-Campbell & Magdalena Valor (eds.) The Archaeology of Medieval Europe I. Aarhus University Press, Aarhus 2007. (pp. 316-365) ISBN 978 87 7934 290 3
Ajánlott irodalom:
Michael W. Thomson: The Rise of the Castle. Cambridge, Cambridge University Press 1991. (205 ps.) ISBN 978-0-521-08853-4
John Norris: Medieval Siege Warfare. Tempus, Brimscombe Port 2007. (256 ps.) ISBN 978 0 7524 3592 3
Maryline Martin & Florian Renucci: La construction d’un château fort: Guédelon. Éditions Ouest-France, Rennes 2011. (127 ps.) ISBN 978-2-7373-4248-6
John Goodall: The English Castle 1066-1650. Yale University Press, London 2011. (pp. 1-399) ISBN 978-0-300-11058-6
Jean Mesqui: Châteaux et enceintes de la France médiévale. De la défense a la résidence. 2 Vols. Picard, Paris 1991, 1993. (382+376 ps.) ISBN 978-2-7084-0961-3; ISBN 2-7084-0444-X
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemek
nek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.
Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.
Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, és szakdolgozatában új tudományos eredményt ér el.
A korszakkal kapcsolatos kutatástörténet, forrásanyag és szakirodalom, valamint a régészeti emlékanyag értelmezése.
b) képességei
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Szem előtt tartja
résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.