Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja az azonos című főkollégium során előadott ismeretanyag célzott módon történő elmélyítése. A hallgatóság körében kiosztott és az általuk kidolgozott kiselőadások során ismertetett résztémákkal, képletesen szólva „mélyfúrások” sorát hajtjuk végre, a fontosabb kérdésfelvetések, kutatástörténeti korszakok pontosabb megismerése érdekében. A szemináriumok vezetője az egyes beszámoló diákok mellett igyekszik megszólaltatni a többi résztvevőt is, annak érdekében, hogy a viták során alkalmazandó érvelési technikákat a hallgatóság jobban el tudja sajátítani.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Szulovszky János (szerk.): A magyar kézművesipar története. Budapest, 2005. (pp.87-108 Takács Miklós, 109- 150 Skorka Renáta, 151-171 Szende László) ISBN 9639008834
Holl Imre: Adatok a középkori magyar fazekasság munkamódszereihez. Budapest Régiségei 17., 1956. (pp.177-193.) ISSN 0133-1892
Holl Imre: Középkori cserépedények a budai várpalotából (XIII-XV. század). BudRég 20.,1963. (pp.335- 382.) ISSN 0133-1892
Szende László: Középkori kézművesség. In: Kubinyi András - Laszlovszky József - Szabó Péter (szerk.): Gazdaság és gazdálkodás a késő-középkori Magyarországon. (Gazdaságtörténet, régészet, anyagi kultúra). Budapest, 2008. (pp.199-229.) ISBN 978-963-878-134-5
Ajánlott irodalom:
Takács Miklós: Árpád-kori falusias települések kutatása Magyarországon 1990 és 2005 között. In: A középkor és a kora újkor régészete Magyarországon. Szerk.: Benkő E. – Kovács Gy. MTA Régészeti Intézet, Budapest, 2010. (pp. 1-67.) ISBN 978-963-7391-96-5
Vágner, Zsolt: Overview of medieval pottery klin type
s of the Carpathian Basin. In: Ruralia VI. 2005. (pp.83-101.) ISBN 978-2-503-51994-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.
Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.
Hozzájárul a hallgatók elmélyüléséhez a középkori kézművesség műhelyfogásai és emléknyaga tárgyában.
Egy-egy választott kutatási téma elmélyült tanulmányozása révén megismerheti az adott problematika kutatásának a műhelytitkait.
b) képességei
Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.
Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.
Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Olyan módon bővülnek, hogy rutint szerez az adott kutatási tárgyban ismereteinek előadására, adott esetekben akár érvekkel alátámasztott megvédésére.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
p>
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.