Tantárgy adatlapja
A szeminárium a közösségek, egyházi közösségek
társadalomtörténeti értelmezését, valamint – deskriptív és nem normatív
értelemben megengedett – sajátos önértelmezését tekintetbe véve igyekszik a
kommunikáció területeinek azon részeit, elemeit, beszéd- és más
kifejezésformáit elemezni, ahol a mediatizáció a közvetítettség sajátos
feladataival szembesíti a közösségeket, az egyházat. A szeminárium ennek az
artikulációnak a közösség tagjainak, a hívő személy integritásán belüli,
interperszonális és csoportbeli valamint szervezeti és társadalmi
kommunikációs területeit érinti. Az egyház mediatizált kommunikációja a
kommunió, a „közösségesítés” belső fogalmi tartalmainak irányába tájékozódik
és történetileg vizsgálva minden történelmi periódusban önértelmezésének és
külső értelmezettségének összefüggésében kerül tárgyalásra. Ebben a
kifejeződésben, közvetítettségben különös fontosságú korunk egyik nagy
jelentőségű párbeszéde, amit Jürgen Habermas és Johann Baptist Metz folytat
az egyház mediatizált kommunikációjának „szemantikai tartalékairól”. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1. Habermas, J.:
A társadalomtudományok logikája. 2. Habermas, J.: Kommunikatív etika: a demokratikus
vitákban kiérlelődő konszenzus és társadalmi integráció politikai-filozófiai
elmélete Budapest Új Mandátum Kiadó. 2001 ISBN 9639336173 3. Habermas, J.: Hit – tudás, megnyitás. In: Nagyvilág,
2002. 12. 4. Metz, J. B.: Az új politikai teológia
alapkérdései. Budapest: L’Harmattan, 2004. 83–124. ISBN9639457477 5. Metz, J. B.: Szenvedéstörténet és megváltástörténet. Budapest:
L’Harmattan, 2005. 41–128. ISBN
9637343237 Ajánlott
irodalom: 1. Thompson, J. B.: Ideology and Modern Culture:
Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Stanford:
Stanford University Press, 1990. ISBN 9781814718462 2. Lázár Kovács, Á.: A nyilvánosság etikai és
esztétikai dimenziói. Budapest: L’Harmattan, 2006. 81–108. ISBN
9639683302 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően,
érdemben hozzájárul |
pl.: a)
n> -Ismeretei kiterjednek a
szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére,a rokon szakterületekhez
való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és
b)
Képességei - Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló
elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására. c) Attitűdjei - & nbsp;
Elfogadja
és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét,
és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti
alapjait. d) Autonómiája
és felelőssége -
Szakmai és
társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen
képviseli szakmáját, szervezetét és szakmai csoportját, elkötelezetten
szolgálja és képviseli szakmája érdekeit. -
|