Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a közösségfejlesztés legfontosabb történeti állomásait, fogalmait, speciális szemléletmódját és módszereit. Az elméleti megalapozást követően a hallgatók különböző gyakorlatokon keresztül elsajátítják a közösségfejlesztés legalapvetőbb technikáit, így képessé válnak egy adott közösség erőforrásainak felmérésére és elemzésére, tagjainak aktivizálására, valamint önálló közösségfejlesztési tervezet elkészítésére.
Témakörök:
A közösség fogalmának tisztázása. A közösségfejlesztés identitása, sajátosságai és értékei
A kis közösségek, csoportok fogalma, típusai, fejlődésük jellegzetességei
A társas normák kialakulása, interakció és kölcsönös függés a csoportokban
Csoportdinamikai hatások
A társas identitás alakulása és fejlesztése
A közösség lelki erőforrásai
A közösségek mentálhigiénés funkciói
A közösségek, csoportok identitása
Torzulások, veszélyek a csoportok életében
A közösségfejlesztési folyamat. A közösség erőforrásainak elemzése
A közösségi felmérés: kérdőívek, (közérzeti) interjúk
A közösség aktivizálásának módszerei
Jó gyakorlatok gyűjtése, esettanulmányok elemzése
Különböző korosztályok csoportszervezése és vezetése
A különböző kisebbségi közösségek
A települési és lakóhelyi közösségek
Az önsegítő, kölcsönös segítő közösségek
Művelődési és sport közösségek
A vallási közösségek
A hazai katolikus lelkiségi mozgalmak közösségi tevékenysége
Ökumenikus közösségek
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Arapovics, M. – Vercseg, I. Közösségfejlesztés: módszertani útmutató. Budapest: Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ, 2017.
https://cselekvokozossegek.hu/wp-content/uploads/csk_utmutato_kozossegfejlesztes_online_20170331-1.pdf
Coda, P. A közösség teológiája. In: Vigilia, 1995/6, 409–414.
Czene, Zs. Segédlet a közösségi tervezéshez. VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft., Budapest, 2010.
https://docplayer.hu/1565573-Segedlet-a-kozossegi-tervezeshez.html
Smith, E. R. – Mackie, D. M. – Claypool, H. M. Szociálpszichológia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2016. ISBN 9789633122518
Tomka, F. A krisztusi közösség teológiája. In: Vigilia, 1982/5, 330-333
Vanier, J. A közösség. Vigilia, Budapest, 1995. ISBN 9637964207
Vercseg, I. Közösségfejlesztő leckék kezdőknak és haladóknak. Közösségfejlesztők Egyesülete, Budapest, 2004. ISBN 9632175174
Ajánlott irodalom:
Crabb, L. Kapcsolódás. Harmat, Budapest, 2005. ISBN 9789639564473
Gerevich, J. (szerk.) Közösségi mentálhigiéne. Gondolat, Budapest, 1997. ISBN 9789632822600
Griffin, E. Együtt-lét (mitől jó egy csoport?). Harmat, Budapest, 2003. ISBN 9789639148840
O’Halloran, J. (2000). Keresztény Kisközösségek. PanPress, Budapest, 2000. ISBN 0489001689474
Varga, A. T. – Vercseg, I. Közösségfejlesztés. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 2001. ISBN 9636514143
Vercseg, I. Közösség és részvétel: A közösségfejlesztés és a közösségi munka gyakorlatának elmélete. Budapest: ELTE Szociális Munka és Szociálpolitikai Tanszék, Budapest, 2011.
https://tatk.elte.hu/dstore/document/1564/Vercseg_K%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9g%20%C3%A9s%20r%C3%A9szv%C3%A9tel.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri, és megfelelő mélységben megérti a közösségfejlesztés történeti aspektusait, legfontosabb fogalmait és módszertani bázisát.
b) képességei
Képes a közösségfejlesztés módszertanát a gyakorlatban is alkalmazni, képes egy adott közösség jellemzőinek felmérésére, a kapott adatok kritikai szempontú elemzésére, azok alapján fejlesztési irányvonalak kijelölésére.
c) attitűdje
Tiszteletben tartja egy adott közösség szellemiségét. Munkája során fel tudja mérni a csoport dinamikáját, ez alapján törekszik az együttműködésre.
d) autonómiája és felelőssége
Munkája és kutatása során a megfelelő etikai szempontoknak eleget tesz.