Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Közösségfejlesztés
Tárgy kódja: BBNPS90200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Szabó Dóra
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a közösségfejlesztés legfontosabb történeti állomásait, fogalmait, speciális szemléletmódját és módszereit. Az elméleti megalapozást követően a hallgatók különböző gyakorlatokon keresztül elsajátítják a közösségfejlesztés legalapvetőbb technikáit, így képessé válnak egy adott közösség erőforrásainak felmérésére és elemzésére, tagjainak aktivizálására, valamint önálló közösségfejlesztési tervezet elkészítésére.

Témakörök:

A közösség fogalmának tisztázása. A közösségfejlesztés identitása, sajátosságai és értékei

A kis közösségek, csoportok fogalma, típusai, fejlődésük jellegzetességei

A társas normák kialakulása, interakció és kölcsönös függés a csoportokban

Csoportdinamikai hatások

A társas identitás alakulása és fejlesztése

A közösség lelki erőforrásai

A közösségek mentálhigiénés funkciói

A közösségek, csoportok identitása

Torzulások, veszélyek a csoportok életében

A közösségfejlesztési folyamat. A közösség erőforrásainak elemzése

A közösségi felmérés: kérdőívek, (közérzeti) interjúk

A közösség aktivizálásának módszerei

Jó gyakorlatok gyűjtése, esettanulmányok elemzése

Különböző korosztályok csoportszervezése és vezetése

A különböző kisebbségi közösségek

A települési és lakóhelyi közösségek

Az önsegítő, kölcsönös segítő közösségek

Művelődési és sport közösségek

A vallási közösségek

A hazai katolikus lelkiségi mozgalmak közösségi tevékenysége

Ökumenikus közösségek

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Arapovics, M. – Vercseg, I. Közösségfejlesztés: módszertani útmutató. Budapest: Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ, 2017.

https://cselekvokozossegek.hu/wp-content/uploads/csk_utmutato_kozossegfejlesztes_online_20170331-1.pdf

Coda, P. A közösség teológiája. In: Vigilia, 1995/6, 409–414.

Czene, Zs. Segédlet a közösségi tervezéshez. VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft., Budapest, 2010.

https://docplayer.hu/1565573-Segedlet-a-kozossegi-tervezeshez.html

Smith, E. R. – Mackie, D. M. – Claypool, H. M. Szociálpszichológia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2016. ISBN 9789633122518

Tomka, F. A krisztusi közösség teológiája. In: Vigilia, 1982/5, 330-333

Vanier, J. A közösség. Vigilia, Budapest, 1995. ISBN 9637964207

Vercseg, I. Közösségfejlesztő leckék kezdőknak és haladóknak. Közösségfejlesztők Egyesülete, Budapest, 2004. ISBN 9632175174

Ajánlott irodalom:

Crabb, L. Kapcsolódás. Harmat, Budapest, 2005. ISBN 9789639564473

Gerevich, J. (szerk.) Közösségi mentálhigiéne. Gondolat, Budapest, 1997. ISBN 9789632822600

Griffin, E. Együtt-lét (mitől jó egy csoport?). Harmat, Budapest, 2003. ISBN 9789639148840

O’Halloran, J. (2000). Keresztény Kisközösségek. PanPress, Budapest, 2000. ISBN 0489001689474

Varga, A. T. – Vercseg, I. Közösségfejlesztés. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 2001. ISBN 9636514143

Vercseg, I. Közösség és részvétel: A közösségfejlesztés és a közösségi munka gyakorlatának elmélete. Budapest: ELTE Szociális Munka és Szociálpolitikai Tanszék, Budapest, 2011.

https://tatk.elte.hu/dstore/document/1564/Vercseg_K%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9g%20%C3%A9s%20r%C3%A9szv%C3%A9tel.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri, és megfelelő mélységben megérti a közösségfejlesztés történeti aspektusait, legfontosabb fogalmait és módszertani bázisát.

b) képességei

Képes a közösségfejlesztés módszertanát a gyakorlatban is alkalmazni, képes egy adott közösség jellemzőinek felmérésére, a kapott adatok kritikai szempontú elemzésére, azok alapján fejlesztési irányvonalak kijelölésére.

c) attitűdje

Tiszteletben tartja egy adott közösség szellemiségét. Munkája során fel tudja mérni a csoport dinamikáját, ez alapján törekszik az együttműködésre.

d) autonómiája és felelőssége

Munkája és kutatása során a megfelelő etikai szempontoknak eleget tesz.

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
nemzetközi program HNNX-XNP Nemzetközi program képzése Nappali angol 1 félév HTK
szechenyi-img-alt