Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgató számára átfogó ismereteket nyújtson a pszichoszociális krízis elméleti hátteréről és a krízis kezelésére alkalmas intervenciós technikák gyakorlatáról annak érdekében, hogy a hallgató a szociálpedagógiai tevékenység során képes legyen a krízis azonosítására és az azonnali segítségnyújtásra. A krízishelyzetek kezelésének elsajátíttatása a szociális munka és a krizeológia elméletének és gyakorlatának integrált alkalmazásával történik. A kurzus során áttekintjük a pszichoszociális krízis ismérveit és típusait, a krízisállapot tüneteit és szakaszait, a krízis kimenetelének lehetséges formáit, illetve a krízisintervenció alapelveit és technikáit, különös tekintettel az új módszerek lehetséges alkalmazására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Hajduska Mariann: Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2015. 228 o., ISBN 9789634639824
Árkovits Amaryl – Csürke József – Osváth Péter – Vörös Viktor (Szerk.): Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve. Oriold és Társai Kft., 2014. 446 o.
ISBN 9786155443084
Gruhl, Monika: A keljfeljancsi-stratégia. Krízishelyzetek legyőzése. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2013. 175 o., ISBN 9786155376016
Dr. Bakó Tihamér: Utak és ösvények. Életünk váltófázisai és válságai. Psycho Art, Budapest, 2004. 254. o., ISBN 9632147790
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
class="cs50126BB">a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
Ismeri a szociálpedagógia szakmai, etikai normáit.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
Képes a gyermekjóléti, gyermekvédelmi, és szociális szolgáltatásokat nyújtó, valamint nevelési intézményekben szociálpedagógiai szakmai munka végzésére, az elsajátított társadalomismereti, pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi ismeretek és alapelvek alkalmazására.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
c) attitűdje
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.
A szociálpedagógiai munkáját elkötelezetten, szakmai igényességgel é
;s minőségtudattal végzi.
d) autonómiája és felelőssége
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.
Képviseli a szociálpedagógia módszereit, ismereteit. Adekvát esetben felelősségteljesen képviseli szakmai szervezeti egységét.
Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szervezeti egységét és szakmai csoportját.