Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja, hogy a betekintést nyújtson a tágan értelmezett kultúra és az emberi életvitel összefüggéseinek szociológiai és antropológiai kutatásaiba. A kurzus során kiemelt hangsúlyt fektetünk a meghívott előadók tapasztalatain, a feldolgozott szakirodalmakon és a hallgatók kutatói munkáján keresztül a kultúrakutatás kutatásetikai kérdéseire és módszertani dilemmáira.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
BAKÓ Boglárka (2004) A terepmunka értelm (ezés)e, avagy az etikusság határán. Kisebbségkutatás 13(3), 388-394.
BICZÓ Gábor (2022) Kutatásetika a kortárs antropológiában. Különleges bánásmód 8(3)
CSÁJI László Koppány (2020) Hasznosítható-e az „értelmezés hatalma”? Újabb antropológiai módszerek kutatási eredményeinek hatása vallási kisközösségekre és környezetükre. Kultúra és Közösség 12(4), 49-67.
DURST Judit (2017) „De ugye biztos nem lesz ebből baj?” Posztterepmunka, kooperatív etnográfia, avagy módszertani reflexiók az informális gazdaságot övező félelem csendjének megtöréséről. Szociológiai Szemle 27(2): 88-111.
http://real-j.mtak.hu/9529/2/Szociologiai_szemle_2017_02.pdf
HRADIL, Stefan (1995) Régi fogalmak és új struktúrák. Miliő-, szubkultúra- és életstílus-kutatás a 80-as években. In Andorka Rudolf, Stefan Hradil és Jules Peschar (szerk.) Társadalmi rétegződés. Budapest: Aula, 1995. pp.: 347-390.
LOSONCZI Ágnes: Az életmód az időben, a tárgyakban és az értékekben. Budapest: Gondolat, 1977.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
ass="cs43AFF24">a) tudása
Magas szinten ismeri, érti és értelmezi a fontos szociológiai és társadalmi összefüggéseket.
Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti a szociológiában meghatározó folyamatokat.
Ismeri és érti a szociológiával szoros kapcsolatban lévő társtudományok fogalmi rendszereit, lényegi összefüggéseit és főbb irányzatait.
Ismeri és érti azokat a társadalmi problémákat, amelyek meghatározzák a szociológiai gondolkodás meghatározó tendenciáit.
Ismeri, érti és folyamatosan fejleszti azt a tudásanyagot, amely biztos műveltségi hátteret ad a szociológia magas szintű műveléséhez.
A hallgató tudása elmélyül a kultúra- és életmódkutatás történetében, irányaiban, módszereiben, etikai és módszertani dilemmáiban.
A hallgató tudása elmélyül a szeminárium keretében tárgyalt részterületek kutatásának
b) képességei
Képes eligazodni a társadalmi problémák és konfliktusok rendszerében.
Képes a releváns, magyar és idegen nyelven közzétett publikációk folyamatos tanulmányozására, az azokhoz kapcsolódó bibliográfiák, tematikus összeállítások figyelemmel kísérésére.
Képes a magyar és idegen nyelven közzétett kutatási eredmények saját szakterületen történő alkalmazására.
A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.
A hallgató képessé válik a kultúra és az életmód fogalmának differenciált értelmezésére.
A hallgató képessé válik a kutatásmódszertani kihívások felismerésére és differenciált értelmezésére.
A hallgató gyakorlatot szerez kutatási témájának interpretációjában.
A hallgató magabiztosan eligazodik szűkebb szakterülete szakirodalmában és képes azok értelmező és kritikai
feldolgozására.
c) attitűdje
Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezetten képviseli szakmai elképzeléseit.
Kritikusan ítéli meg a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét korlátozni igyekvő tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai törekvéseket.
Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális és lokális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett.
A tudományos szemléletmódok iránti megbecsülés elve alapján tevékenykedik, és nyitott a különböző megközelítési és értelmezési módokra.
A tudományos korrektség elve alapján jár el, kerülve minden hátrányos megkülönböztetést.
A hallgató érzékennyé és képessé válik a kutatói reflexivitásra és önreflexivitásra
A hallgató érzékennyé és képessé válik a kutatói etika kihívásainak értelmezésére.
d) autonómiája és felelőssége
Személyes felelősséggel tartozik a szociológus mesterség szakmai és etikai szabályainak betartásáért, a szociológus szakma integritásának megőrzéséért.
Fokozott felelősséggel tartozik a kutatási alanyok biztonsága, anonimitása és személyes adataik védelme iránt.