Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kvalitatív kutatás
Tárgy kódja: BMNSZ24100M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Bögre Zsuzsanna
Tárgyleírás:

A hallgatók a kvalitatív kutatás adatgyűjtésének különböző módjait próbálhatják ki a félév során. A szemináriumon részben csoportosan, részben önállóan végeznek el feladatokat. Különös hangsúlyt helyezünk a közös gondolkodásra, az egyéni munkák közös értékelésére. Cél, hogy a félév végén a hallgató képes legyen annak eldöntésére, hogy a kutatott témához milyen kvalitatív módszer illeszkedik a legjobban. A résztvevő megfigyelés, a fókuszcsoportos interjútechnika, az oral history élettörténet, s a narratív élettörténet lehetőségeivel fogunk foglalkozni. Részletesebben:

A fókuszcsoportos interjúk elemzési lehetőségeinek áttekintése. Az előzetes elemzés elkészítésének szempontjai és a tartalmi elemzés lehetőségei.

Az összehasonlító elemzések átbeszélése, tanulságok levonása. ATLAS.ti számítógépes program használatával való ismerkedés. Élettörténeti és strukturált interjúk készítése.

A félév során a hallgatók terepmunkát végeznek, amelynek során felkeresik a interjúalanyaikat, (például életút interjút készítenek papokkal, szerzetesekkel, egyházi iskolába járó gyerekek szüleivel) illetve a szeminárium időpontjárára behívünk interjúalanyokat. (egyetemistákat, gyesen lévő kismamákat, nevelőszülőket, stb.)

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kovács Éva (szerk.): Közösségtanulmány. Módszertani jegyzet. Budapest-Pécs, 2007. Néprajzi Múzeum, PTE-BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék.

Letölthető: http://www.commonline.hu/content/kov%C3%A1cs-%C3%A9va-szerk-k%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gtanulm%C3%A1ny

Letenyei László: Településkutatás I-II. Módszertani kézik&o

uml;nyv, Új Mandátum Kiadó, Ráció Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 9630606259

Norman K. Denzin, Yvonna S. Linkoln: The Sage Handbook of Qualitative Research. 4. Sage, ISBN 9781412974172

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti a szociológiában meghatározó folyamatokat.

Rendelkezik a szakmai munkában alkalmazható magas szintű kvantitatív és kvalitatív módszertani tudástartalmakkal, követi a társadalomtudományi módszertan főbb fejlődési tendenciáit.

Ismeri és érti a szociológiával szoros kapcsolatban lévő társtudományok fogalmi rendszereit, lényegi összefüggéseit és főbb irányzatait.

Magas szintű ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal mechanizmusaiban, értse és átlássa a különböző érdekérvényesítési és érdekütköztetési fórumokat.

Ismeri és érti a szakma műveléséhez szükséges legalább két idegen nyelv szaknyelvi anyagát.

Ismeri, érti és folyamatosan fejleszti azt a tudásanyagot, amely biztos műveltségi hátteret ad a szociológia magas szintű műveléséhez.

b) képességei

Képes a releváns, magyar és idegen nyelven közzétett publikációk folyamatos tanulmányozására, az azokhoz kapcsolódó bibliográfiák, tematikus összeállítások figyelemmel kísérésére.

Képes a magyar és idegen nyelven közzétett kutatási eredmények saját szakterületen történő alkalmazására.

A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.

A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.

Képes az újszerű sz

ociológiai ismeretek megszerzésére, innovatív feladatok elvégzésére, érvelni tud azok fontossága mellett.

c) attitűdje

Kritikusan ítéli meg a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét korlátozni igyekvő tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai törekvéseket.

Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális és lokális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett.

Nyitott, befogadó, ugyanakkor kritikus a szakmai újításokkal szemben.

Elkötelezetten támogat minden olyan törekvést, amely a társadalmi esélyegyenlőség javítását szolgálja.

Nyitott és elkötelezett a nemzetközi szakmai együttműködések iránt.

d) autonómiája és felelőssége

Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezetének működtetésében és irányításában, a szakmai koncepciók kidolgozásában, megvitatásában és megvalósításában.

Személyes felelősséggel tartozik a szociológus mesterség szakmai és etikai szabályainak betartásáért, a szociológus szakma integritásának megőrzéséért.

Fokozott felelősséggel tartozik a kutatási alanyok biztonsága, anonimitása és személyes adataik védelme iránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociológia BMNT-XSZ mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt