Tantárgy adatlapja
Legfontosabb témakörök: a lengyel nyelv kialakulása, a nyelvtörténet korszakolása, a lengyel írásmód fejlődése, a legfontosabb változások a lengyel magánhangzók és mássalhangzók rendszerében, a névszói és az igei rendszer fejlődése; a lengyel szókincs gazdagításának története (szóképzés, jövevényszavak); a lengyel irodalmi nyelv kialakulásának helye és ideje; a lengyel történelmi dialektológia elemei. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: − Borawski, Stanisław: Wprowadzenie do historii języka polskiego. Warszawa 2002. ISBN 8301130849 − Siatkowska, Ewa: Rodzina języków zachodniosłowiańskich. Zarys historyczny. Warszawa 1992. ISBN 8301100613 − Klemensiewicz, Zenon: Historia języka polskiego. Warszawa 1985. ISBN 8301064439 [választott részletek] − Długosz-Kurczabowa, Krystyna; Dubisz, Stanisław: Gramatyka historyczna języka polskiego. Warszawa 2008. ISBN 9788323501183 [választott részletek] Ajánlott irodalom: − Klemensiewicz, Zenon; Lehr-Spławiński, Tadeusz; Urbańczyk, Stanisław: Gramatyka historyczna języka polskiego. Warszawa 1981. ISBN 830100950[választott részletek] |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása − A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban. − A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik. − Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, adattárairól és bibliográfiáiról. − Ismer régi nyelvváltozatokat, átlátja a történeti nyelvtant. b) képességei − A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére. − Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni. − Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket. − Képes felismerni, hogy miből alakultak ki a mai lengyel nyelv szókincsének egyes alakjai. c) attitűdje − Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel. − Nyelvtudását elmélyíti azzal, hogy tudja, miből alakultak ki a mostani alakok. − Törekszik szlávnyelv-tudása folyamatos tökéletesítésére, valamint egy másik idegen nyelvvel kapcsolatos ismereteinek elmélyítésére. d) autonómiája és felelőssége − Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. − Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai. − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. − Történeti ismeretek birtokában jobban átlátja a szláv nyelvek rendszerét. − Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. |