Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Lengyel romantika és pozitivizmus
Tárgy kódja: BMNSL03500M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Pálfalvi Lajos
Tárgyleírás:

A romantika a lengyel irodalom kiemelkedő korszaka, ezt tág eszmetörténeti kontextusban tárgyaljuk, kitérve a lengyel messianista történetfilozófia és az irodalom kapcsolatára. Összehasonlítjuk a messianizmusról alkotott különböző felfogásokat. Tárgyaljuk Mickiewicz, Słowacki és Norwid lírai és drámai életművét, valamint Krasiński Pokoli színjáték című drámáját.  Ezt követően kerülnek sorra a romantikát felváltó pozitivista korszak meghatározó szellemi irányzatai. Áttekintjük a lengyel történelmi regény fejlődését Sienkiewiczig, tárgyaljuk Prus A bábu és A fáraó című regényeit.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    Adam Mickiewicz, Ősök, Budapest, 2000. ISBN 9630031523

    Juliusz Słowacki versei és drámái

    Zygmunt Krasinski, Pokoli színjáték, Debrecen, 2004. ISBN 96

32601998

    Henryk Sienkiewicz Trilógiája

    Bolesław Prus, A bábu, Budapest, Európa Kiadó, 1978. ISBN 9630710153

    Bolesław Prus, A fáraó, Budapest, Európa Kiadó, 1983. ISBN 9630731851

Ajánlott irodalom:

    Alina Witkowska, Ryszard Przybylski: Romantyzm, Warszawa, 2007. ISBN 9788301138486

    Ryszard Przybylski: Słowo i milczenie bohatera Polaków. Studium o „Dziadach”, Warszawa, 1993. ISBN 838560524X

    Henryk Markiewicz: Pozytywizm, Warszawa, 2006. ISBN 9788301138493

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban.

    A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik.

    A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével.

    Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, adattárairól és bibliográfiáiról.

    Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére.

    A romantikus kánon mellett a lengyel messianista történetfilozófiát is megismeri.

    A pozitivizmust irodalomtörténeti korszakként és nemzetépítő programként is tudja értelmezni.

b) képességei

    A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    Képes a szlavisztika szempontjából releváns európai és Európán kívüli kulturális jelenségek multikulturális szempontú szintetizáló elemzésére.

    Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat.

    Az irodalmat bele tudja illeszteni a közép-európai eszmetörténetbe, átlátja a szláv romantikák közti kapcsolatokat, tudja, milyen fontos szerepet játszott az irodalom a nemzeti mitológia kialakításában.

c) attitűdje

    A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik.

    Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát.

    Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel.

    Felismeri a ma is működő nemzeti mitológiák 19. századi elemeit, így jobban eligazodik a mai ideológiai vitákban.

d) autonómiája, felelőssége

    Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

    Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni.

    Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt