Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Magyar társadalomtörténet
Tárgy kódja: BBLOP03800
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Tölgyessy Zsuzsanna
Tárgyleírás:

A társadalmi élet változásai Magyarországon 1945 és 1989 között:

Lakosság számának alakulása

Az 50-es évek drasztikus változásai: kitelepítések, lakosságcsere, kiemelések

Az osztálynélküli társadalom kísérlete

A parasztság felszámolása

A munkásság helyzete

A Kádár-rendszer társadalompolitikája

Életmód: táplálkozás, öltözködés, közlekedés

Az új gazdasági mechanizmus tündöklése és bukása

Oktatás, egészségügy

Kultúra, sport, ifjúsági mozgalom

Prekapitalizmus a Kádár-korszakban: második gazdaság

A rendszerváltás és társadalmi következményei

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Fokasz Nikosz – Örkény Antal: Magyarország társadalomtörténete III. 1945-1989. Új Mandátum Kiadó, Bp., 1991. ISBN 963-9158-91-7

Valuch Tibor: Hétköznapi élet Kádár János korában. Mindennapi történelem sorozat, Corvina Kiadó Kft., Bp., 2006. ISBN 9789631361094

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.

Értelmezni tudja a gyermeki fejlődés szociokulturális beágyazottságát és annak hatását a pedagógiai folyamatra. Tisztában van a hátrányos helyzet komponenseivel és determinánsaival.

A hallgatók ismerjék fel a magyar társadalom fejlődésének fontosabb mérföldköveit, a társadalom fejlődésére ható leglényegesebb gazdasági, politikai folyamatokat.

b) képességei

A gyermekintézmény partnereivel – család, bölcsődei ellátást nyújtó intézmény, szolgáltató, szakszolgálatok, szakmai szolgáltatók, más köznevelési intézmények, fenntartó – előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert alakít ki, együttműködik, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál, a gyermeket érintő problémák esetén segítséget nyújt, a megoldási lehetőségek kidolgozásában közreműködik.

Eligazodik az óvodai nevelést szabályozó szakmai, etikai és jogi dokumentumokban, azok vonatkozó részeit mindennapi munkája során felhasználja.

A megismert folyamatokat a szakterminológia segítségével mutassák be.

Legyenek képesek az ismeretanyagot megalapozó szakirodalom felhasználására és bővítésére.

c) attitűdje

Személyiségét előítélet-mentesség, tolerancia, szociális érzékenység, segítő attitűd jellemzi, inkluzív és multikulturális szemlélettel rendelkezik, törekszik a kulturális önazonosság megőrzésének, ápolásának elősegítésére és a gyermekközösségbe történő beilleszkedés támogatására.

Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.

d) autonómiája és felelőssége

Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.

Óvodapedagógiai, szakmai tevékenységén túl felelősséget vállal saját intézménye küldetéséért és a hazai óvodaügy nemzetközileg is elismert értékeinek megőrzéséért.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
tanító BALP-XTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BALP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt