Tantárgy adatlapja
A társadalmi élet változásai Magyarországon 1945 és 1989 között:
Lakosság számának alakulása
Az 50-es évek drasztikus változásai: kitelepítések, lakosságcsere, kiemelések
Az osztálynélküli társadalom kísérlete
A parasztság felszámolása
A munkásság helyzete
A Kádár-rendszer társadalompolitikája
Életmód: táplálkozás, öltözködés, közlekedés
Az új gazdasági mechanizmus tündöklése és bukása
Oktatás, egészségügy
Kultúra, sport, ifjúsági mozgalom
Prekapitalizmus a Kádár-korszakban: második gazdaság
A rendszerváltás és társadalmi következményei
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Fokasz Nikosz – Örkény Antal: Magyarország társadalomtörténete III. 1945-1989. Új Mandátum Kiadó, Bp., 1991. ISBN 963-9158-91-7
Valuch Tibor: Hétköznapi élet Kádár János korában. Mindennapi történelem sorozat, Corvina Kiadó Kft., Bp., 2006. ISBN 9789631361094
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.
Értelmezni tudja a gyermeki fejlődés szociokulturális beágyazottságát és annak hatását a pedagógiai folyamatra. Tisztában van a hátrányos helyzet komponenseivel és determinánsaival.
A hallgatók ismerjék fel a magyar társadalom fejlődésének fontosabb mérföldköveit, a társadalom fejlődésére ható leglényegesebb gazdasági, politikai folyamatokat.
b) képességei
A gyermekintézmény partnereivel – család, bölcsődei ellátást nyújtó intézmény, szolgáltató, szakszolgálatok, szakmai szolgáltatók, más köznevelési intézmények, fenntartó – előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert alakít ki, együttműködik, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál, a gyermeket érintő problémák esetén segítséget nyújt, a megoldási lehetőségek kidolgozásában közreműködik.
Eligazodik az óvodai nevelést szabályozó szakmai, etikai és jogi dokumentumokban, azok vonatkozó részeit mindennapi munkája során felhasználja.
A megismert folyamatokat a szakterminológia segítségével mutassák be.
Legyenek képesek az ismeretanyagot megalapozó szakirodalom felhasználására és bővítésére.
c) attitűdje
Személyiségét előítélet-mentesség, tolerancia, szociális érzékenység, segítő attitűd jellemzi, inkluzív és multikulturális szemlélettel rendelkezik, törekszik a kulturális önazonosság megőrzésének, ápolásának elősegítésére és a gyermekközösségbe történő beilleszkedés támogatására.
Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.
d) autonómiája és felelőssége
Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.
Óvodapedagógiai, szakmai tevékenységén túl felelősséget vállal saját intézménye küldetéséért és a hazai óvodaügy nemzetközileg is elismert értékeinek megőrzéséért.