Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Médiaelemzés
Tárgy kódja: BMLKM01500M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/20/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Radetzky András
Tárgyleírás:

 

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék és átlássák a médiatartalmak elemzésének kritikai lehetőségeit mind szöveges mind vizuális tartalmak tekintetében. Emellett elsajátítják a tudományosan érvényes kutatás folyamatának lépéseit a hipotézis-alkotástól a forrásgyűjtésen át az eltérő módszertanokig és a hivatkozások alkalmazásáig.

 

A kurzus leírása: A kurzus során először a médiakutatás kontextualizálását végezzük el a médiaökonómiára való tekintettel. Ezután a hallgatók megismerkednek a jelentősebb médiaelméleti iskolák kutatási hagyományaival. Elsőként a médiaszövegek vizsgálati módszereit tekintjük át (narratológia, műfaji elemzés, tartalomelemzés). Ezután a közönségkutatás lehetőségeivel folytatódik a félév (hatásvizsgálat, befogadás-elemzés, rajongói kutatás, hálózatba szerveződő közönség – kérdőív, mélyinterjú). Harmadik lehetőségként a média intézményrendszerének vizsgálati lehetőségeit veszi számba a kurzus. A félév zárásaként a tudományos publikáció kritériumaival ismerkednek meg a hallgatók.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok:

Stokes, Jane: 2008 A média- és kultúrakutatás gyakorlata. Budapest-Pécs. Gondolat

Aczél Petra – Andok Mónika – Bokor Tamás: 2015 Műveljük a médiát! Budapest: Wolters Kluwer Kiadó

Gripsrud, Jostein: 2007 Médiakultúra, médiatársadalom. Új Mandátum Kiadó, Budapest pp. 101-207 2. fejezet: A média szövegei (Szemiotika, Hermeneutika, Retorika, Narratológia)

Belinszki Eszter: 2000 A kritikai kultúrakutatás a médiaelemzés gyakorlatában. In.: Médiakutató 2000 ősz

Császi Lajos: 2008 Médiakutatás a kulturális fordulat után. In. Médiakutató 2008 ősz

Ajánlott olvasmányok:

Babbie, Earl: A társadalomkutatás gyakorlata, Bp. 1995.

Ehmann Bea: A szöveg mélyén. Pszichológiai tartalomelemzés. Új Mandátum, Budapest. 2002.

Krippendorff, Klaus: A tartalomelemzés módszertanának alapjai, Balassi, Budapest. 1995.

Branston, Gill – Stafford, Roy: 2010 The Media Student's Book. 5th edition Routledge Francis and Taylor London, New York

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMLT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt