Tantárgy adatlapja
A
Médiapolitika az újkori történelem során kialakult fontosabb médiapolitikai
alternatívák bemutatásával elősegíti, hogy a hallgatók eligazodjanak napjaink
médiapolitikai vitáiban, megértsék a különböző álláspontok történeti,
politikai és gazdasági hátterét, valamint összefüggésüket a média szerepéről
vallott különféle nézetekkel. A sajtó
esetében a médiapolitikai vita kezdetben a sajtó szabadságára (cenzúra
mentességére) koncentrálódott, később ez kiegészült az állam szerepvállalása
(sajtótámogatás) kérdésével. A rádió és a televízió esetében a frekvencia,
mint korlátozottan rendelkezésre álló erőforrás, felvetette az elosztás és a
szabályozás kérdéseit. Kialakultak a nagy műsorszórási modellek: az Egyesült
Államok kereskedelmi műsorszórása, a BBC és a közszolgálat modellje, a
diktatúrák egyenirányított műsorszórása, a vegyes modellek és a civil
alternatívák. A digitalizáció átrendezte a rádiózás és televíziózás
kérdésfelvetéseit, az Internet megjelenése, és tömegmédiummá válása pedig az
egész rendszer újrafelosztását vetíti előre. Hazánkban legújabb történelmünk
változásainak köszönhetően megélhettünk többféle médiapolitikai helyzetet,
köztük az un. médiaháborút, melynek utórezgései máig befolyásolják a hazai
médiapolitikát. A tantárgy kerüli a napi politikai állásfoglalást – sokkal
inkább az egyes törekvések hátterét igyekszik feltárni. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező ol vasmányok: - Polyák Gábor: Médiaszabályozás,
médiapolitika. Budapest, Gondolat Kiadói Kör Kft., ISBN: 9789636935283 - Barbier, Frédéric - Lavenir, Catherine B.: A média története. Budapest, Osiris,
2004., 13-23., 65-86., 106-188., ISBN: 9633896436 - McQuail, Denis: A
tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Osiris Kiadó, 2003, 9-10. fejezet.
Médiastruktúrák és médiaintézmények. Globális tömegkommunikáció. 13-129.,ISBN: 9789633895641 - Pokol Béla: Médiahatalom.
Budapest, Windsor, 1995, 9-38., 72-83., 114-131., 173-193., ISBN: 9638547227 - Bajomi-Lázár Péter: A magyarországi médiaháború, Budapest, Új Mandátum, 2001.,
44-114., 174-196., ISBN: 9639336165 Ajánlott
olvasmányok: - Gálik Mihály (szerk): Médiagazdaságtan, médiaszabályozás (szöveggyűjtemény.) Budapest,
Aula, 2002., 9-23., 91-143., ISBN: 9639345989 - Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás. Budapest, KJK Kerszöv., 2005, 253-293,
345-367., 106-128., 321-366., 419-432., ISBN: 9789632248608 - Gripsrud, Jostein: Understanding media culture, London, Arnold Publisher, 2002,
1-97, 227-287, ISBN: 0340420344 - McQuail, Dennis, Mass
communication theory, London, Sage, 2005, 189-217, 273-307, 503-535,
ISBN: 9781412903721 - McQuail, Dennis, Revisiting
Diversity as a Media Policiy Goal, in: Meier, Werner A.-Trapple, Josef
(eds.): Power, Performance and Politics. Media Policy in Europe, Nomos
Baden-Baden, 41-59, ISBN: 3832927638 |