Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Médiapolitika
Tárgy kódja: BBLKM10100
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Radetzky András
Tárgyleírás:

 

A Médiapolitika az újkori történelem során kialakult fontosabb médiapolitikai alternatívák bemutatásával elősegíti, hogy a hallgatók eligazodjanak napjaink médiapolitikai vitáiban, megértsék a különböző álláspontok történeti, politikai és gazdasági hátterét, valamint összefüggésüket a média szerepéről vallott különféle nézetekkel.  A sajtó esetében a médiapolitikai vita kezdetben a sajtó szabadságára (cenzúra mentességére) koncentrálódott, később ez kiegészült az állam szerepvállalása (sajtótámogatás) kérdésével. A rádió és a televízió esetében a frekvencia, mint korlátozottan rendelkezésre álló erőforrás, felvetette az elosztás és a szabályozás kérdéseit. Kialakultak a nagy műsorszórási modellek: az Egyesült Államok kereskedelmi műsorszórása, a BBC és a közszolgálat modellje, a diktatúrák egyenirányított műsorszórása, a vegyes modellek és a civil alternatívák. A digitalizáció átrendezte a rádiózás és televíziózás kérdésfelvetéseit, az Internet megjelenése, és tömegmédiummá válása pedig az egész rendszer újrafelosztását vetíti előre. Hazánkban legújabb történelmünk változásainak köszönhetően megélhettünk többféle médiapolitikai helyzetet, köztük az un. médiaháborút, melynek utórezgései máig befolyásolják a hazai médiapolitikát. A tantárgy kerüli a napi politikai állásfoglalást – sokkal inkább az egyes törekvések hátterét igyekszik feltárni.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező ol

vasmányok:

-  Polyák Gábor: Médiaszabályozás, médiapolitika. Budapest, Gondolat Kiadói Kör Kft., ISBN: 9789636935283

-  Barbier, Frédéric - Lavenir, Catherine B.: A média története. Budapest, Osiris, 2004., 13-23., 65-86., 106-188., ISBN: 9633896436

-  McQuail, Denis: A tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Osiris Kiadó, 2003, 9-10. fejezet. Médiastruktúrák és médiaintézmények. Globális tömegkommunikáció. 13-129.,ISBN: 9789633895641

-  Pokol Béla: Médiahatalom. Budapest, Windsor, 1995, 9-38., 72-83., 114-131., 173-193., ISBN: 9638547227

-  Bajomi-Lázár Péter: A magyarországi médiaháború, Budapest, Új Mandátum, 2001., 44-114., 174-196., ISBN: 9639336165

 

Ajánlott olvasmányok:

-  Gálik Mihály (szerk): Médiagazdaságtan, médiaszabályozás (szöveggyűjtemény.) Budapest, Aula, 2002., 9-23., 91-143., ISBN: 9639345989

-  Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás. Budapest, KJK Kerszöv., 2005, 253-293, 345-367., 106-128., 321-366., 419-432., ISBN: 9789632248608

-  Gripsrud, Jostein: Understanding media culture, London, Arnold Publisher, 2002, 1-97, 227-287, ISBN: 0340420344

-  McQuail, Dennis, Mass communication theory, London, Sage, 2005, 189-217, 273-307, 503-535, ISBN: 9781412903721

-  McQuail, Dennis, Revisiting Diversity as a Media Policiy Goal, in: Meier, Werner A.-Trapple, Josef (eds.): Power, Performance and Politics. Media Policy in Europe, Nomos Baden-Baden, 41-59, ISBN: 3832927638

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt