Tantárgy adatlapja
A középkori európai civilizáció számtalan ponton kapcsolódott a késő antik és középkori Közel-Kelethez, melynek fontos szelete volt az anyagi kultúra. A kurzus célja a középkori civilizációink közti kulturális csere és kölcsönhatások régészeti szempontú vizsgálata és a főbb csomópontok legfontosabb problémaköreinek áttekintése. Az interaktív órákon a hallgatóknak előzetes felkészülést, szakirodalmi feldolgozást követően módja nyílik állást foglalni a témakörökkel kapcsolatos fontosabb problémák megvitatásában.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
William M. Watt: The Influence of Islam on Medieval Europe, (The New Edinburgh Islamic Surveys). Edinburgh University Press, Edinburgh, 1987. (pp. 15–85) ISBN 978 0 7486 0517 0
Ronald D. Hill: Islamic Science and Engineering, Edinburgh University Press, Edinburgh, 2001. (pp. 92–121, 149–186, 206–235) ISBN 0 7486 0455 3
Siculo-Norman Art. Islamic Culture in Medieval Sicily, ed. by Schuman, E., Vienna, 2004. (327 ps.) ISBN 1-874044-40-6
Warwick Ball: Out of Arabia. Phoenicians, Arabs and the Discovery of Europe, Northampton, 2010. ( pp. 116–139, 159–176.) ISBN 978-1-56656-801-2
David Jacoby: Silk Economics and Cross-Cultural Artistic Interaction: Byzantium, the Muslim World, and the Christian West, Dumbarton Oaks Papers 58. 2004. (pp. 197–240.)
Ajánlott irodalom:
David Abulafia: The Great Sea. A Human History of the Mediterranean. Penguin Books London, 2012. (pp. 241-410) ISBN 978-0-141-02755-5
Joanita Vroom: After Antiquity. Ceramics and Society in the Aegean from the 7th to the 20th Century A.C. Archaeological Studies Leiden University 10, 2003, pp. 25–78; 229–333, ISBN 90-76368-10-4
Ibn Khaldun. The Mediterranean in the 14th Century. Rise and Fall of Empires. Exhibition in the Real Alcazar of Seville May-September 2006. (278 ps.) ISBN 84-96556-35-2
The Arts of Fire. Islamic Influences on Glass and Ceramics of the Italian Renaissance. ed. by Catherine Hess. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles 2004. (172 ps.) ISBN 0-89236-758-x
Titus Buckhardt: Kristályparadicsom. Iszlám tradíció a mór kultúrában. Stella Maris, Budapest 1994. (279 ps.) ISBN 963450730 1
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.
Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.
Átfogó ismeretekkel rendelkezik szakterületének hagyományos és elektronikus forrásairól, publikációiról, adatbázisairól és bibliográfiáiról.
Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, és szakdolgozatában új tudományos eredményt ér el.
A korszakkal kapcsolatos kutatástörténet, forrásanyag és szakirodalom, valamint a régészeti emlékanyag összehasonlító értelmezése.
b) képességei
Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.
Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.
Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.
Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenbe
n gyökerező konstrukcióit.
Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.
Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa ve
zetett csoport produktumaiért.