Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a középkori anyagi kultúra főbb kerámia, üveg, fém, állatcsont, kő tárgytípusainak bemutatása, melyek típusainak, funkciójának, kronológiájának ismerete alapvető. Az előadások során részletesen megvizsgálásra kerülnek a különböző tárgytípusok, készítési technikájuk, használatuk. A vizsgált tárgyak funkciójuk, formájuk, nyersanyaguk, készítéstechnikájuk szempontjából is részletesen elemzésre kerülnek. Mindezek mellett a társadalmi és kulturális jelentőségük, azok használtára vonatkozó jegyek vizsgálata is fontos szempont. Ehhez kapcsolódóan a tárgyak előkerülésének körülményeivel kapcsolatos kérdésekkel is külön szóba kerülnek. Az anyagi kultúra elméleti hátterének ismerete mellett a hallgatók a tárgyalt tárgytípusokat közelebbről is megvizsgálhatják, megismerhetik múzeumi, vagy az egyetemi gyűjtemény látogatása során. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Blair, J., & Ramsay, N., English Medieval Industries: Craftsmen, Techniques, Products. London 1991, ISBN 0907628877 Klápste, J., Sommer, P., (eds.) Arts and Crafts in Medieval Rural Environment. RURALIA 6, Brepols 2007, ISBN 978-2-503-51994-4 Boas, A., Crusader Archaeology: The Material Culture of the Latin East. Routledge 2016, ISBN 978-1138900257 Ajánlott irodalom: Graham-Campbell, J., The Archaeology of Medieval Europe, Vol. 1: The Eighth to Twelfth Centuries AD. Aarhus University Press 2007, ISBN 978-8779342903 Carver, M., Klpaste, J., The Archaeology of Medieval Europe, Vol. 2: Twelfth to Sixteenth Centuries, Aarhus University Press 2011, ISBN 978-8779342910 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A főbb középkori tárgytípusok megismerése, általános és specifikus használatuk, funkcióik elsajátítása. b) képességei Az összehasonlító, analitikus és kritikus képességek fejlesztése. c) attitűdje d) autonómiája és felelőssége |