Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy megismertesse a középkori kerámiákat és azok főbb fajtáit, használatukat és kronológiájukat. Az előadás során a különféle kerámia típusok, fazekastermékek, azok készítés technikájuk, funkciójuk kerül részletesen megtárgyalásra. A vizsgált kerámia típusokat a funkciójuk, formájuk, nyersanyaguk, készítéstechnikájuk alapján vizsgáljuk majd részletesebben. Ehhez kapcsolódóan ezek társadalmi és gazdasági szerepének és a használatukhoz kapcsolódó jellegzetességeinek a kérdéseit is tanulmányozzuk az előkerülésük régészeti körülményeinek a figyelembevételével. Az anyagi kultúra elméleti tanulmányozása mellett lehetőség nyílik arra, hogy a hallgatók múzeumi és egyetemi gyűjtemények meglátogatása során személyesen is megismerkedjenek a vizsgált tárgyakkal. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Duncan, B., A Guide to the Classification of Medieval Ceramic Forms. Medieval Pottery Research Group Occasional Paper 1, London 1998, ISBN 0950610526 McCarthy, R., M., Brooks C., M., Medieval Pottery in Britain AD 900-1600. Leicester 1988, ISBN 0718512545 Orton, C., & Hughs, M., Pottery in Archaeology (Cambridge Manuals in Archaeology) Cambridge 2013, ISBN 978-1107401303
tyle="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;font-weight:bold;">Ajánlott irodalom: Barclay, A., A Standard for Pottery Studies in Archaeology, Medieval Pottery Research Group, 2016, ISBN 0 9506105 9 3 Hunt, M., W., A., The Oxford Handbook of Archaeological Ceramic Analysis. Oxford 2016, ISBN 9780199681532 Cuomo di Caprio, N., Ceramics in Archaeology: From Prehistoric to Medieval times in Europe and the Mediterranean: Ancient Craftsmanship and Modern Laboratory Techniques (Manuali L'erma - Multilanguage Manuals) L'Erma di Bretschneider 2017, ISBN 978-8891310125 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A főbb középkori kerámia típusok megismerése, általános és specifikus használatuk, funkcióik elsajátítása. b) képességei Az összehasonlító, analitikus és kritikus képességek fejlesztése. c) attitűdje d) autonómiája és felelőssége |