Tantárgy adatlapja
A
kurzus célja: A mese műfaji jellemzőinek a
megismerése, pedagógiai-pszichológiai hatásainak a feldolgozása. A
Meseterápia alkalmazási területeinek a beazonosítása és alapmódszereinek a
megismertetése. Főbb
tematikai csomópontok: 1. A mese műfaji jellemzői, pedagógiai és
pszichológiai hatása. 2. A meseterápia mibenléte és alkalmazási
területei az oktató-nevelő munkában. 3. A meseterápia a gyógyításban,
prevencióban. 4. Mesetípusok. Szerepkörök, funkciók és
szerkezeti elemek a tündérmesében. 5. Meseértelmező gyakorlatok. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Bajzáth
Mária (2015) Mesefoglalkozások
gyűjteménye 1. Kolibri Kiadó. -
Bettelheim,
Bruno (2018) A mese bűvölete és a
bontakozó gyermeki lélek. Corvina Kiadó Kft. Budapest. - Boldizsár Ildikó (2010) Meseterápia. Magvető. Budapest. - Boldizsár Ildikó (2014) Meseterápia a gyakorlatban. Magvető. Budapest -
Kádár
Ananmária – Kerekes Valéria (2017) Mesepszichológia
a gyakorlatban. Az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása gyermekkorban.
Kulcslyuk Kiadó. Budapest. -
Propp,
Vlagyimir Jakovlevics (2005) A
varázsmese történeti gyökerei. L'Harmattan. Budapest. Ajánlott irodalom: -
Bimbó
Zoltánné (2003) Tükröződő holdmesék:
öngyógyító gyerektörténetek. Ignácz Könyvkiadó. Eger. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri különböző mesetípusok. -
Ismeri a mese pedagógiai és prevenciós alkalmazása területeit. b) képességei -
Képes a mesék készségszintű elemzésére és értelmezésére. -
Képes a pedagógiai szituációhoz megfelelő mese kiválasztására,
foglalkozási terv készítésére. c) attitűdje -
Elkötelezett a mesék pedagógiai alkalmazása
terén. |