Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Metafizika
Tárgy kódja: BBNSF01100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Szombath Attila
Tárgyleírás:

 

A metafizika tanítása során egyrészt azt az alapelvet követjük, hogy a hallgatók mindenekelőtt a – tágabb értelemben vett – jelenkor metafizikájával ismerkedjenek meg, tehát ne azzal foglalkozzanak, amit a filozófiatörténeti kurzusokon már elsajátítottak. Másrészt a tradíció azon vonulatát igyekszünk megismerni, amely a metafizika művelését az „értelmi” gondolkodás kritikáján keresztül valósítja meg. Ebben az összefüggésben Cusanus, Hegel, Szemjon Frank és Weissmahr Béla műveire koncentrálunk. A témáinkhoz kapcsolódó és magyar nyelven is olvasható irodalom csekély száma miatt fokozottan igénybe kell vennünk a hallgatók idegennyelv-ismeretét.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich: A logika. Enciklopédia I. Bdapest, Akadémiai, 1979.

Cusanus, Nicolaus: De beryllo. (latin-német kiadás) Hamburg, Meiner, 1987.

Jubien, Michael: Contemporary Metaphysics. Oxford, Blackwell, 1997.

Frank, Szemjon L.: Das Unergründliche. Ontogische Einführung in die Philosophie der Religion. Freiburg – München, Alber, 1995.

Weissmahr Béla: Ontológia. Budapest, Mérleg-Távlatok, 1995.

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.

Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapprobl&ea

cute;mákat.

b) képességei

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.

Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.

Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.

c) attitűdje

Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.

Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.

Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.

Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.

Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.

d) autonómiája és felelőssége

Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.

Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.

Véleményét argumentumokra alapozza.

Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.

Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.

 

class="csCF31324"> 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt