Tantárgy adatlapja
Az előadások célja a metafizika fogalmának és feladatainak megismertetése, a metafizika megalapozásával kapcsolatos viták és kérdések áttekintése, valamint a filozófia történetében kanonizálódott metafizikai problémák részletes tárgyalása. Ilyen problémák a speciális metafizika kérdései (Isten, a világ, és az ember), valamint az általános metafizikáé (rész és egész, kezdet és vég, anyag és forma, tartalom és szerkezet, keletkezés, időiség és térbeliség, egység és sokaság, objektivitás és szubjektivitás). Különös súlyt fektetünk a 20. századi metafizika négy döntő fontosságú irányzatára. Az első régi metafizika megújítása a német gondolkodásban, a második az orosz metafizika nagy korszakának hagyománya, a harmadik az ún. „transzcendentális neotomizmus” metafizikai reformja, a negyedik pedig a jelenkori analitikus metafizika: a metafizika hagyományos és újabb kérdéseinek kortárs tudományos továbbgondolása. Itt világossá válik, hogy a metafizika története egybe a metafizika problematológiája is, és a kettő egymástól elválaszthatatlan.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
HÉRAKLEITOSZ, Válogatott töredékek, In: HITSEKER Mária, Görög gondolkodók I., Budapest, Kossuth, 1992. p. 31–42., ISBN 963-09-2958-9
ARISZTOTELÉSZ, Metafizika, Szeged, Lectum, 2002. ISBN 963-86258-0-5
AQUINÓI SZENT Tamás, Summa theologiae, I. 16. „Az igazságról”, Budapest, Telosz, 1995. p. 103–135., ISBN 963-8458-00-3
HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich, A szellem fenomenológiája, Budapest, Akadémiai, 1979. A/1: Az érzéki bizonyosság; A/2: Az észrevevés, p. 57–74.,
ISBN 963-05-2285-3
WEISSMAHR Béla, Ontológia, Budapest, Mérleg–Távlatok, 1995. „Bevezetés”, illetve: „Mi a metafizika?”, p. 9–16., ISBN 963-8020-04-0
Ajánlott irodalom:
PLATÓN, Állam, VII. könyv, Budapest, Gondolat, 2008. ISBN 978-963-266-029-5
KIM, Jaegwon, SOSA, Ernest (szerk.), A Companion to metaphysics, Oxford, Blackwell, 2009. ISBN 978-1-4051-5298-3
BRUGGER, Walter, Filozófiai Lexikon, Budapest, Szent István Társulat, 2005. ISBN 963-361-312-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Átfogó és részletekbe menő ismeretekkel rendelkezik a filozófiatörténet, a logika, az ismeretelmélet, a nyelvfilozófia, a metafizika, a politikai filozófia, az etika, az esztétika, az elmefilozófia, a történelemfilozófia, a tudományfilozófia és a vallásfilozófia ismeretköréről.
Áttekintéssel rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről.
b) képességei
Képes analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli elhelyezésére és értelmezésére.
Képes a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára.
c) attitűdje
Nyitott a megoldandó problémák megértése és ezek megoldása iránt.
Törekszik saját tudása magasabb szintre történő emelésére, képzési területén belül további elmélyült kutatások művelésére, önfejlesztéssel folyamatosan új képességek kialakítására és ebben mások hasonló törekvéseinek előmozdítására.
d) autonómiája és felelőssége
Érdeklődik, nyitott, és állást foglal a filozófia és a kultúra, illetve a filozófia és a tudományok közötti párbeszéd során.
Alapos szakmai, kulturális és tudom&
aacute;nyos tájékozottságot, nagyfokú kreativitást, valamint komoly elemző készséget, figyelmet, átfogó és elmélyült ismereteket igénylő feladatokat fogalmaz meg és valósít meg következetesen.